Brev:
3 lurs modellen
16. marts 2013
Alder:
3 mdr.
3 lurs modellen
Hej Helen!
Tak for en meget brugbar brevkasse, hvor jeg har fundet mange svar. Jeg er bl.a blevet opmærksom på, at jeg har et high need barn og det har hjulpet mig meget til at få nogle værktøjer til vores hverdag.
Jeg har læst din bog om børn og søvn, da vi har nogle problemer på den front herhjemme og i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål.
Kort om os:
Jeg er førstegangs mor til Augusta på knap 4 mdr, som er brystbarn. Det var en meget hurtig fødsel på 3 timer fra vestart til hun var ude. Da hun var ca 2 uger gammel begyndte hun at græde meget og græd fra tidlig eftermiddag til ca midnat. SP konkluderede at hun havde kolik. Vi har gået til diverse behandlinger og det lader til at have båret frugt (eller også er det alderen). Hun har i sagens natur aldrig sovet særligt meget og det har været meget frusterende for os begge. Jeg kan se hun er træt men hun vil/kan ikke sove. Jeg er begyndt at arbejde på de tre lure dagligt hvor jeg går med barnevognen og hun ligger i voksipose. Hvis ikke barnevognen kører vil hun ikke sove. Om natten sover hun i slyngevuggen som vitterligt har reddet vores liv (og arme) da kolikken var værst.
Nu til mine spørgsmål:
Hun vågner senest kl 7 hver dag uanset hvornår hun er gået i seng og får aldrig mere end 8- 9 timers søvn om natten. Hun bliver ammet når hun vågner. Efter ca 1 1/2 time bliver hun utilfreds og pylret og jeg forsøger at amme hende igen så jeg kan putte hende til første lur. Som oftest bliver hun meget vred når hun bliver lagt til, hun spiser lidt men skubber sig fra brystet, spiser lidt igen (15 sekunder) skubber fra, alt imens hun græder og er spændt som en flitsbue.. Ikke rart for nogen. ( Sådan er mange af vores amninger men nogle gange falder hun til ro og spiser 10 min).
Problemet er jo så at hun ikke sover så længe før hun er sulten igen. Hvad gør jeg? Jeg føler heller ikke jeg kan trække den vågne tid mere, for så bliver hun helt umulig. Skal jeg droppe at tilbyde hende brystet inden hun puttes til lur, så vi ikke bliver så "uvenner"?
Fordi hun vågner så tidligt (6-7) synes jeg lurerne ligger meget tidligt og det med at rykke dem føler jeg ikke jeg kan, når hun jo nogle gange vågner kl 6 andre gange kl 7, så der er ligesom ikke nogen fast struktur at rykke på. Tit når hun op på 4 lure på en dag og de ligger meget spredt på dagen. Skal jeg bare tage det dag fra dag og håbe på at der snart kommer nogen kontinuitet eller er der noget jeg selv kan gøre?
På forhånd tak for svar, jeg glæder mig til at høre om du måske kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Marta