Svar: Hvornår stopper man med modermælkserstatningen?
14. marts 2013
Alder:
10 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det er meget fint at jeres datter lige nu får 2 flasker i døgnet. Det vil være rigtig godt at hun får dette indtil hun er 1 år gammel - hvis hun får 400 ml mme i døgnet, så får hun sit behov for jern dækket den vej igennem og behøver ikke få ekstra tilskud af jern ved siden af.
Når hun bliver 1 år, vil det være en rigtig god idé at trappe mængden af mælk ned i flasken, som hun får kl 22, så hun får mindre og mindre og til sidst kan undvære at få denne. Samtidig skal du naturligvis sikre dig, at hun tilbydes ekstra væske i løbet af dagen og om aftenen.
Det vil være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød som en fast del af hendes putteritual, så du på den måde sikrer dig at hun ikke søger flasken, fordi hun også er sulten.
Den sidste flaske inden putning trappes også langsomt ud, så hun får mindre og mindre. Samtidig skal du sætte et nyt ritual i stedet, så hun lærer at sove med klud, puttebamse, godnathistorie osv. i stedet for - det er her vigtigt ikke at fjerne flasken uden at give hende et nyt tryghedsgivende ritual. I starten kan hun få flaske sammen med sit nye putteritual og mængden af mælk skrues langsomt ned, så går hun over til at få mælk af kop i stedet, men stadig samme ritual og til sidst kan hun så undvære sin mælk inden hun skal sove og kan i stedet få lidt vand. Hun må stadig gerne få godnatgrød og mælk i køkkenet før hun skal sove, så du er sikker på at hun er mæt og parat til at komme i seng :)
Det er altså helt naturligt at din datter stadig ikke kan undvære sine flasker og det er som sagt rigtig fint hvis hun på den måde får ca 400 ml mme dagligt indtil hun er 1 år. Herefter kan I så fjerne en flaske af gangen. Det anbefales at alle flasker er slut før hun bliver 1 ½ år og de fleste børn slipper den sidste flaske i 13-14 måneders alderen.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske