Svar: Baby skriger og er vred
14. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære T
Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det vil helt naturligt have noget at sige, at han er født 8 uger før tid. Søvnproblemer er helt almindelige hos fortidligt fødte børn og det handler blandet andet om deres umodne nervesystem, om de afbrydelser de har fået i deres søvn fra starten - blodprøver, alarmer, mad osv.
Et barn som jeres lille dreng vil ofte have behov for stor fysisk kontakt og nærhed. Det vil være vigtigt for ham at føle sig omsluttet, at kunne mærke jer, at føle sig holdt om og han vil sandsynligvis sove bedst i jeres favn eller tæt ved jer i sengen - og det må han gerne!
Beroligende lyde, hud-mod-hud-kontakt, duften af dig, f.eks. en klud der dufter af mor, det at være svøbt, - det kan være i dynen eller i en voksipose, kan ofte være en god idé. Nogle børn har rigtig stor glæde af f.eks. at sove en en slynge, hvor de er helt tæt på forældrene, andre har glæde af at sove i en slyngevugge - nærhed og varme, at blive vugget osv. er rigtig vigtigt for at sove godt.
Når jeg læser din beskrivelse af jeres lille dreng og jeres rytme, så får jeg et billede af en dreng, der ofte ligger ved siden af dig og græder og som ikke falder i søvn i din favn og helt tæt på dig - er det rigtigt? Jeg tænker at du måske har læst, at det er vigtigt at børn sover for sig selv, at det er vigtigt at vi ikke giver dem "dårlige vaner", at det er vigtigt at de lærer at sove uden f.eks. at have flasken i munden. Og det kan naturligvis være rigtigt nok - men jeres dreng har brug for noget andet. Og det er vigtigt at I giver ham masser af nærhed og fysisk kontakt, når han skal sove.
Det er f.eks. vigtigt at du giver ham flaske, som en fast del af hans putteritual og han skal først puttes lige der, hvor han næsten sover helt. Lige nu får han ofte flaske efter sin skemad og det ser ud som om at der ofte går ½ - 1 time fra han har fået flaske og til han puttes. Og det er ikke meningen. Han skal puttes med sin flaske, den skal indgå i hans ritual og flasken skal fjernes lige der, hvor han slipper, smiler til dig og falder i søvn. På den måde kan du undgå, at han græder sig i søvn.
Så han må f.eks. gerne få ½ flaske, blive skiftet, få jakke og hue på, få ½ flaske og derefter så blive puttet. Han kan enten få flasken i din favn og derefter flyttes eller han kan få flasken i barnevognen og falde i søvn der.
Når han vågner med gråd, så skyldes det sandsynligvis at han vågner direkte fra den dybe søvn og skal have tid til at vågne op. Nogle gange kan du lulle ham videre i søvnen og få ham til at sove lidt mere, ved at tage ham ind til dig, berolige ham, vugge ham og lade ham mærke at du er der. Nogle gange kan du lægge dig sammen med ham og sove lidt sammen med ham og med det samme være der, berolige ham og betrygge ham og lulle ham videre i søvnen. Nogle gange skal han måske have lidt mere flaske, andre gange skal du tale beroligende til ham og lade ham vågne langsomt op. Det ændrer sig dog ofte, det er noget han stille og roligt vokser fra.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød, frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 8.30-9:
Frokost 11: 11.30-12: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
flaske og puttes til lur ca kl 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16-17: Flaske og powernapper
Aften 18.30: tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Det lyder som om at han måske har en rytme, hvor han får flaske kl ca 19.30-20 og så sover indtil kl måske er 02, hvor han så får flaske igen og det er også helt okay. Han må gerne have et langt søvnstræk først på natten.
Det er vigtigt at du prøver at finde balancen mellem at give din dreng de stimuli, som han naturligt har brug for - og at han også hjælpes med at koble fra. Det vil være en god idé at arbejde på at han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen. Og hvor det er godt, hvis han får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove igen. Prøv at se dagen opdelt i perioder, hvor han er vågen og aktiv og perioder, hvor han skal sove. Hvor du netop skal hjælpe ham med at være aktiv, men også skal hjælpe ham med at sove - det er helt okay og det er netop helt fint, at du nogle gange vælger at gå med ham og på den måde holde ham sovende, - du kan som sagt også vælge nogle gange at lægge dig med ham midt på dagen :)
Ørelægen burde fjerne det ørevoks din dreng har siddende i øret ...? Ellers så prøv at ringe til jeres læge og spørg - hvis der er en sygeplejerske i lægeklinikken vil hun måske kunne hjælpe jer med det eller jeres egen læge kan ...
Jeg vil anbefale dig meget at læse to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om gråd og trøst" - jeg tænker at det vil kunne hjælpe dig lidt videre.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske