Brev:
Baby skriger og er vred
14. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Baby skriger og er vred
Hej Helen
Jeg har en søn på 6½ mdr - født 2 mdr for tidligt - så korrigeret er han kun 4½ mdr, men jeg vil omtale hans alder efter hans fødselsdato.
Han har fra 2½ mdr aldren altid skreget når han skulle puttes til lur i barnevognen. Han skriger så snart han får hue og jakke på - så snart han er i barnevognen falder han ret hurtigt i søvn. Og når han vågner igen er det med skrig og skrål (som lyn fra en klar himmel) indtil jeg tager ham op og han sådan rigtig vågner op så er han nogenlunde glad. Men det kan tage op til 15 min inden han stopper med at græde.
Jeg tænker det er noget han vokser fra? Men hvor længe skal det stå på? Han er sådan en skrigebaby i forhold til andre jeg kender med baby på hans alder og det er trættende og frustrende for jeg kan intet gøre andet ind trøste med sut og holde om ham.
Putningen til natten er gået fra at være ok til skrig og skrål i 30 min, han bliver helt varm og svedig og hidser sig op. Han sover på eget værelse og sover fint om natten fra 20 til 06 kun afbrudt af en enkelt flaske (jeg ammer ikke mere). Vi har fast rutine med aftenmos kl 18-18.30, nattøj, "stille time" på værelset, nat flaske, synge og god nat kl 19.30 ca. Jeg bliver derinde til han sover. Førhen kunne jeg bare side i værelset til han sov, nu må jeg holde ham i hånden eller holde armene fordi det hele kører på ham. Jeg må tage ham op flere gange og starte" forfra". En stofble over øjenen hjælper ofte.
Han virker generelt ret vred og frustreret på verden, legetøj og sine omgivelser. Han nærmest "råber" af sit legetøj! Han ligger gerne på maven - dog ikke lange perioder og skal gerne kunne se mig og underholdes. Han har ikke kolik, hans mave er ok trods det vi er startet på grød og mos.
Han er gladest når vi er ude blandt mennesker og hvor der er nyt at kigge på - men det kan jeg jo ikke hver eneste dag.
Er der noget jeg kan gøre? Eller er der en forklaring? Hvorfor skriger han så meget? Jeg synes det er ved at være for meget og det gør ondt på mig at se ham være så ked af det.
Jeg har været ved ørelægen for måske han havde ondt i ørene. Men lægen kunne ikke se noget i hans øre pga ørevoks, så det må jeg se om jeg kan få ud - lægen var ikke megen hjælp.
Han har også glade stunder, men jeg synes ikke det er dem der er flest af i øjeblikket.
Hans rytme er således så du kan danne dig et indtryk:
Vågner mellem 05.45 og 6.30.
Grød kl 7+vand
evt. flaske lige inden eller efter lur
Puttes til lur kl 8.30 til 10.30.
Grøntmos og flaske kl ca 11.30-12.00.
Puttes til lur 13.00 - 15.00
Flaske + evt frugtmos.
Powernap kl ca. 17.30, ½ time max ellers vækker jeg ham.
18-18.30 aftengrød + vand
kl 19-19.30 nat flaske og godnat og sover inden kl 20.
Sover nogle gange en lille ekstra lur om morgenen (som om han ikke har sovet færdig) kl 7.15- 8.00 ca - så skubber det hele sig derefter.
Og det skal siges at lurene i barnevognen er afhængig af, at jeg efter de første 45 min går en lang tur med ham - ellers vågner han som regel. Jeg kan sætte mit ur efter det - 40 min så er det ud at gå ellers vågner han og slet ikke udhvilet! Så jeg får gået nogle kilometer: ).
Jeg håber du kan komme med lidt gode råd eller se hvad det jeg kan gøre anderledes, jeg vil jo bare have en glad baby = glad mor.
Med venlig hilsen
T