Svar: Mælkefri kost
14. marts 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev :) Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.
Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler ikke at man giver sojadrik eller andre alternative "mælkedrikke" til små børn. Hvis barnet ikke tåler mælk, bør man give barnet en speciel modermælkserstatning - ofte helt op til 3 års alderen.
Sojadrik indeholder ikke lige så mange næringsstoffer som modermælkserstatning og bør ikke gives til børn under 2 år. Sojadrik kan dog indgå i madlavningen fra 1 års alderen.
Ris, havredrik og kokosmælk indeholder ikke særligt mange næringsstoffer sammenlignet med modermælkserstatning og kan derfor ikke bruges i stedet for modermælkserstatning. Desuden indeholder kokosmælk meget af det usunde mættede fedt. Det anbefales derfor at man ikke bruger disse produkter som erstatning for den mælk, barnet skal have at drikke, eller som erstatning for mælk i barnets grød eller mos. De kan dog godt bruges i mindre udstrækning i madlavningen, fx i sammenkogte retter eller sovs.
Det anbefales at man ikke sætter barnet på mælkefri diæt uden at have lægen med inde over. Når og hvis man fjerner mælk fra barnets kost, så er der en risiko for at barnet kommer til at mangle visse næringsstoffer. Det kan være tilrådeligt at drøfte barnets kost med en diætist, så barnet bliver sikret de vitaminer og mineraler som barnet har brug for. Det vil også være relevant at give barnet en vitamin- og mineraltablet samt kalktilskud på 500 mg calcium (kalk) dagligt.
Kalktilskud findes som tabletter, tyggetabletter, granulat, brusetabletter og brusegranulat. De fleste børn vil være 1.5 år før de kan spise en tablet uden at få den galt i halsen.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en virkning. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Calcium findes hovedsageligt i mælk og mælkeprodukter, men det findes også i grøntsager, brød, gryn og nødder. Selvom jeres børn spiser varieret, vil det være en god idé at drøfte med lægen om ikke de har brug for et dagligt kalktilskud.
Tilsidst vil jeg lige nævne at for jeres yngste datter vil det være rigtig godt, at hun stadig ammes - netop calcium fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet. Så at bibeholde amning 2-3 gange dagligt indtil din datter er 1 år (eller mere), kan være en rigtig god idé, hvis I fjerner al anden mælk fra kosten ..:)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske