Svar: Søvn Zombie
13. marts 2013
Alder:
8 mdr.
Kære EVG
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for dine dejlige ord om min bog om børn og mad og mine opskrifter :)
Det lyder for mig som om at jeres datter har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, det er de rutiner vi har før vi falder i søvn. Du læser måske en bog før du går i seng og har et ritual på denne måde, og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen.
Og det er netop dette, som lyder til at være tilfældet hos jer. Du ammer hende, hun falder i søvn med brystet og i din favn og når hun sover, så flytter du hende over i seng. Hun forbinder altså brystet og din favn med at sove og derfor søger hun det igen og igen.
Vi vågner alle sammen 10, 15, op til 20 gange når vi sover. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Små børn har også sådanne opvågninger og hvis barnet har lært at falde i søvn i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Jeg plejer at sammenligne det med at du som voksen falder i søvn ved siden af din mand/kæreste og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op, sad og læse avisen eller lignende.
Når du putter din datter, har hende i din favn, ammer hende i søvn, så lærer du hende at det er sådan det skal være for at sove godt. Og når hun så efter lidt tid vågner op, fordi hun skifter søvnstadie, så bliver hun naturligt urolig, fordi hun oplever at du ikke er der, at du pludselig er forsvundet. Derfor er det vigtigt at hun nu lærer at sove uden at have brystet i munden og uden at være i din favn.
Det betyder ikke at hun skal græde sig i søvn, hun skal jo stadig ammes inden luren og brystet skal gøre hende rolig og afslappet og parat til at sove. Hun har også stadig behov for mælken. Men du skal putte hende i seng lige der, hvor hun registrerer hvor du lægger hende. Hun skal lige nå at fornemme at hun ligger i sengen og hun skal fornemme at brystet er væk fra munden. Lige der, hvor hun registrerer men stadig er træt nok til at falde i søvn.
Samtidig er din datter lige nu i separationsfasen og det betyder at hun naturligt søger dig ekstra. Hun har rigtig meget brug for din fysiske kontakt og nærhed og har naturligt svært ved at overgive sig til søvnen og svært ved at finde ro om natten. Man kan derfor godt i denne alder komme til at amme hende ekstra, fordi hun søger brystet ekstra på grund af den udvikling hun går igennem - og her er det rigtig godt at du prøver at holde fast i en fast dagsplan og rytme. Det er vigtigt at du sikrer dig at hun får både mad og mælk nok hele dagen igennem og holder fast i at hun godt kan sove uden amning hele natten :)
Hvis hun er helt ulykkelig om natten og kun brystet hjælper, så må du give hende det. Det er her vigtigt at du forsøger at afkorte amningen, så hun får mindre og mindre mælk og ikke fylder sig med mælk om natten - men får trøst og nærhed.
Jeg er ikke tilhænger af at hun skal græde sig i søvn og går ikke ind for "en kold tyrker". Du skal naturligvis være der for hende og give hende al den tryghed og nærhed hun behøver.
Det er helt naturligt at hun drømmer rigtig meget lige nu - netop fordi der udviklingsmæssigt sker meget med hende. Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i søvne - derfor vil hun godt kunne klynke, smågræde, ligge uroligt, virrer med hovedet, nogle gange lægge sig i kravlestilling osv. om natten. Og her skal hun hjælpes med stillingsskift, beroligende ord, kærtegn osv. Og så vidt muligt uden at blive taget op, vugget eller få brystet men i stedet hjælpes videre der, hvor du ønsker hun skal sove.
Og ja nogle gange kan det godt hjælpe at flytte hende på eget værelse, hvis årsagen til natteuroen er at I forstyrrer hinanden. Nogle gange kan det hjælpe at hun får mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd, netop fordi du ikke reagerer helt så hurtigt på hendes småklynk osv. om natten, fordi I ligger på afstand af hinanden.
Andre gange vil det hjælpe at koble hendes seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte de to senge sammen. På den måde kan du putte hende i egen seng og give hende masser af nærhed og fysisk kontakt, lægge en hånd over på hende, lade hende mærke dig osv. men hvor du selv også er i din seng og dermed ikke behøver stå op - og heller ikke behøver tage hende op ...
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor jeg netop beskriver 8-9 måneders alderen og de søvnudfordringer der ofte opstår der og hvordan man kan komme videre på en god og omsorgsfuld måde :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt idé om, hvad der sker hos jer lige nu :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske