Svar: Dagslure
13. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev - jeg vil gerne uddybe mit svar :)
Rigtig mange børn trives bedst med at formiddagsluren er den korteste lur og middagsluren den længste lur, og det lyder faktisk som om at du måske skal prøve dette. Ud fra det du fortæller, så lyder det som om at lillebror ofte kan nøjes med at sove måske 45 minutter om formiddagen - og det kan faktisk være okay. Det er så vigtigt at han sover en længere middagslur, gerne på et par timer, måske mere, men det vil han så måske også være mere parat til ...
I stedet for at blive frustreret over at han har svær at få til at sove en lang formiddagslur, så vil det måske hjælpe dig at acceptere at han sover mindre der - hvis han så kan sove en god middagslur. Og ja - jeg kan godt forstå at det er frustrerende, når han skal afleveres samtidig med at storebror skal af sted, så det er svært at være der for begge børn samtidig - det er nærmest umuligt og det må jo et eller andet sted være som det er. Måske kan far nogle gange aflevere storebror, så du kan blive hjemme med lillebror for at få skabt en rytme og rutine omkring ham - måske kan det ikke lade sig gøre. Det lyder dog som om at det ændrer sig, da far har planlagt at holde barsel om et par måneder - dejligt :)
Det kan være en god idé at trille lillebror til middagsluren, for på den måde at holde ham sovende og få påvirket hans indre ur, så han føler naturligt behov for at sove en længere lur netop der. Og det er helt okay. Du kan starte med at lade ham sidde op i vognen, kikke på verden og ting I kører forbi og når han så virker parat til at sove, så lægge ham ned. Prøv her at se på klokken - det kan give dig en idé om, hvad tid han egentlig er parat til at sove helt.
I forhold til at lære at sove uden at være i bevægelse, så vil det være en rigtig god idé at du prøver at trille ham, holder pause, venter og lytter. Du skal kun trille ham igen, hvis han klynker eller er ked af det, når han er stille, så holder du vognen stille og klynker han, så triller du igen, når han er stille, holder du atter vognen stille. På den måde kan du stille og roligt lære ham at falde i søvn uden at skulle være i bevægelse.
Du fortæller at han om aftenen kan sove 7-8 timer uden at der kommer en lyd fra ham og uden at han er i bevægelse. Det betyder at han om natten springer et måltid over og fordi han gør dette, så er han naturligt nødt til at søge dette ekstra om dagen og derfor sover han kortere tid om dagen.
Jeg tænker også at han måske er en dreng, der rigtig gerne vil følge med og som er meget opmærksom på verden og på hvad der sker omkring ham, så han naturligt har svært ved at koble fra overfor det hele i løbet af dagen. Han lyder til at have ekstra brug for at du hjælper ham med dette. Derfor kan du også nogle gange tillade dig selv at lægge dig sammen med ham i din seng, amme ham og hjælpe ham til at få koblet fra og få sovet. Frisk luft i soveværelset, nedrullede gardiner og så amme ham og give ham roen. Vågner han op undervejs, så må du gerne give ham brystet igen og han kan derefter sove videre netop med din nærhed og det er også helt okay, med den alder han har :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske