Svar: Hvor længe er MME i grød og mos nødvendigt?
13. marts 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du bør bruge enten modermælkserstatning, modermælk eller sødmælk i din drengs hjemmelavede grød og mos, og du bør også tilsætte fedstof - og det bør han få indtil han er 12 måneder gammel.
Det er vigtigt at energiberige din drengs grød og mos netop med mælk og fedtstof. Han kan ikke spise så store mængder mad, som han egentlig har brug for, for at få dækket sit enegibehov og derfor skal hans mad energiberiges ekstra. En tynd grød eller grød udelukkende lavet på vand og eller grøntsagsmos kun tilsat kogevandet, vil ikke være energitæt nok.
Han skal bruge energi til at vokse - han vil tredoble sin vægt det første år og vokse 25 cm i længden. Han skal også bruge energi til at lege, udvikle sig, begynde at kravle osv.
Så mælk og fedtstof i grød og mos er nødvendigt det første år :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske