Svar: Vågner for at få sin sut
11. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Unissen
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som en sød, stor og dejlig dreng I har fået jer der og han lyder til at være meget opmærksom på verden og på hvad der sker omkring ham. Det lyder også som om at han er rigtig godt med i forhold til skemad - det er dejligt.
Du har ret i at rytmen om dagen naturligt spiller ind på natten og hvordan natten forløber og det som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg ser din dagsplan er, at du nu godt må begynde at amme din dreng før han puttes og ikke når han vågner. Det vil sige at du nu skal forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner af en lur og få mælk inden han puttes til næste lur.
Det er helt passende i forhold til hans alder, at han sover to lure dagligt og de dage, hvor han sover en længere formiddagslur vil hans middagslur naturligt ligge senere. På den måde vil hans puttetidspunkt om aftenen naturligt også kunne flytte sig lidt og sådan må det naturligvis være. Det vil dog være en rigtig god idé, hvis du stille og roligt kunne forsøge at holde en nogenlunde fast plan for dagen, hvor han spiser, sover er aktiv, får mælk osv. til nogenlunde faste tider hver dag uanset om det er hverdag eller weekend. På den måde påvirker du hans indre ur og vil på sigt få mere struktur på dagen.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Afleverer storesøster
Hjemme igen - Tilbydes ½ dl. frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 8.45-9.00, som det nu passer.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl 13. Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget. Det kan nogle gange være en god idé at gå med ham i barnevognen, for at holde ham sovende her. Nogle gange kan det også være en god idé at give ham et bad her midt på dagen og så amme ham og putte ham 1-1.5 time efter han har været i bad.
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes også om eftermiddagen.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med lidt kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19 som nu
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem er at sove fra midnat og til næste morgen uden mælk, svarende til ca 5 timer ...
Udover dagsrytmen, så lyder det også som om at I hos jer skal være meget opmærksomme på sutten. Det kunne godt lyde som om at I er ved at komme ind i det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om at jeres dreng har lært at han ikke kan sove uden at have sin sut i munden og derfor er det vigtigt at du ikke giver ham sutten, hvergang han vågner, klynker osv.
Det er naturligt at han lige nu vågner op om natten, han er motorisk rigtig godt igang og får sig lagt i nogle stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra, han sparker dynen af osv. Og her han han brug for at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, han har brug for din hjælp til at komme om på den anden side, få dynen på sig osv. Og når du hjælper ham med dette, så er det vigtigt at du ikke giver ham sutten, men prøver at få ham videre i søvnen uden noget i munden.
Han drømmer også rigtig meget, netop fordi han er så bevidst og følger med i alt hvad der sker omkring ham. Alt skal bearbejdes om natten, når han sover og det betyder at han om natten godt kan ligge og klynke, smågræde, ligge og virrer med hovedet, smaske og virke søgende - men hvor du igen skal prøve at hjælpe ham videre i søvne med beroligende ord og hænder, kærtegn, og ikke komme sutten i munden på ham, ikke gå rundt med ham, give ham bryst eller lignende. Det er vigtigt at I prøver at hjælpe ham videre i søvnen med nærhed og fysisk kontakt, men uden at få skabt nogle nye vaner, som på sigt bliver uhensigtsmæssige for jer alle :)
Det er sådan at vi alle sammen vågner 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så registrerer vi i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn. Hvis det er tilfældet, så sover vi roligt videre, men hvis noget er anderledes, vågner vi op og har svært ved at sove igen.
Når du konsekvent giver din dreng sutten i munden, hvergang han har disse små opvågninger i sin søvn, så udløser du et behov hos ham om at sutten skal være i munden. Han lærer at han ikke kan sove uden sin sut, han lærer, at hver gang han vågner, så kommer du og giver ham sutten.
Når din dreng sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis du giver ham den hver gang han vågner, så lærer du ham at han ikke kan sove uden og så er det at han får en vane med at vågne hver gang, i vished om at du kommer med sutten, hvorefter han så kan sove videre.
Derfor er det vigtigt at du nu prøver at få ham videre i søvnen uden at han får sutten, men i stedet ved at du beroliger ham med dine kærtegn, din nærhed, dine beroligende ord osv. så han lærer at komme videre i søvnen uden hver gang at få noget i munden. Ligesom far også skal forsøge at undgå at tage ham op og gå rundt med ham ... :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske