Brev:
Vågner for at få sin sut
11. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Vågner for at få sin sut
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål vedrørende min søns (6,5 mdr) søvn. Han er en stor dreng på 9-10 kg og ca. 74 cm lang. Han vejede 3640 kg og var 52 cm, da han blev født. Han har en storesøster på 6 år, som går i skole. Han er en meget glad dreng, der møver sig rundt og interesseret leger og pludrer. Han kravler altså ikke endnu.
Problemet med hans søvn er, at han vågner jævnligt, ofte en gang i timen, hvor han skal have sin sut for at sove videre. og ved mellem 2-5 (det varierer) begynder han ikke at ville sove videre ved bare at få sutten. Her forsøger jeg så med amning (han har ofte fået bryst et par gange før), hvor han altid skal bøvses af, for ellers vågner han alligevel lidt efter, så putter jeg ham i mine arme. Hvis det ikke virker kommer faren på banen, som forsøger med at gå lidt med ham i armene, så prøves der med en tør ble, for så tilsidst at gå med ham i armene igen, og så er der jævnligt gået mellem 1 og 2 timer, før han sover igen, og så er klokken måske henad 5. Det er altså de jævnlige opvågninger, som altså oftest bare klares med en sut og en beroligende hånd, og så at han vågner meget tidlig morgen og dér har svært ved at falde i søvn igen, der er problemet.
Om dagen sover han mellem 3 og 4, 5 time og altid i barnevognen uden for. Han får altid kun 2 lure i løbet af dagen, selvom vi har forsøgt at indføre en tredje om eftermiddagen, så han ikke når at blive så træt, før han skal sove om aftenen, men det har ikke været muligt.
Hans dag er defineret af, at hele familien står op kl. 6, da faren hver dag går kl. 7 og vi andre går kl 8.15 for at nå i skole med storesøster. Han sover i vores værelse, da det kræver en større omrokering at give ham sit eget værelse. Det havde vi tænkt os at vente lidt med. Med storesøster fungerede det fint, og vi har altid tænkt, at det gav tryghed at være tæt på os.
Jeg forsøger mig lige med en lidt skematisk beskrivelse af vores dag:
5-6 han vågner helt (som sagt har han jævligt et par timer inden været svær at få til at sove i længere tid ad gangen)
6.00 uret ringer
7.30 grød med frugtmos og måske lidt amning
7.45-8.15 lur (hvor tidligt han falder i søvn afhænger lidt af, hvor dårligt han har sovet om natten (få gange lykkes det mig at skyde hans søvn til 8.45, efter vi har afleveret storesøster, hvilket jeg synes er optimalt)
9.15-10.30 vågner (sover mellem 1 time og 15 min og 3 timer)
11.30 grød med frugtmos (forsøger med amning, lige når han vågner, han er ikke altid interesseret)
13-14.30 lur ...
...
14.30-16 vågner (sover alt mellem 45 min og 2 timer)
18.00 ca. nogle gange lidt før, aftensmad grøntsagsmos og frugtmos (han er meget træt og brokker sig ofte, når han får mad og gnider øjne, har prøvet at give ham aftensmad lidt før, men så er han træt før, og så vågner han endnu tidligere om morgenen(tror jeg))
19 ammes, bøvses af, godnatsang og lægges i egen seng med sut
19-19.30 sover
Jeg skal lige nævne, at storesøsters værelse ligger lige op ad vores og der er åbent ind til hendes værelse, da der mangler at blive sat en dør i. Hun lægges lidt efter ham, og selvom vi lister rundt, får hun godnatlæsning og sang, og det forstyrrer sikkert hans søvn. Samtidig har jeg hørt, at det skulle være så godt, at de fornemmer, at vi er i huset, så jeg har tænkt, at han skulle lære vores lyde at kende, og så kunne sove fra dem.
Han får altså 3 gode måltider mad med lidt vand eller lidt sødmælk i en kop. Hvor meget jeg ammer ham, er jeg lidt i tvivl om, det er ikke sat i skema. Jeg forsøger ofte at give ham, når han lige er vågnet og altid om aftenen, inden han sover. Ofte får han også 2-3 gange i løbet af natten. Han er bare ofte ikke særligt interesseret i løbet af dagen, især ikke hvis der sker alt muligt rundt omkring ham.
Jeg er begyndt tidligt med at give mad, da jeg syntes, at han virkede sulten, konstant skulle bøvses af efter amning og sov halvdårligt - og tænkte, at det kunne hjælpe. Han har altid været generet af bøvser, så jeg ikke har kunnet lade ham falde i søvn ved brystet, fordi han altid skulle bøvses af bagefter. Så på den ene side har bøvserne generet hans søvn og på den anden side, har det at han skulle bøvses af måske unødigt vækket ham.
Ja, jeg har haft mange tanker i forhold til søvn og mad for at få ham til at sove bedre, og jeg har endnu ikke fundet løsningen.
Hvordan kan jeg mon få ham til at sove længere stræk og hvordan kan jeg få hans søvn til at passe med det forhold, at vi står tidligt op og vi skal ud ad døren hver morgen i hverdagene kl 8.15. (vi går, så han kan sove i barnevognen). Det ville også være dejligt, at han ikke nåede at blive så træt om aftenen, jeg kan bare ikke se, hvordan jeg kan undgå det, har prøvet så mange forskellige ting.
Om en uge skal vi ud at rejse i 16 dage og så vil vi nok ikke kunne holde mønsteret helt, men jeg har virkelig brug for at vide, hvordan jeg skal få forbedret hans søvn og få vores hverdag til at passe med hans søvnbehov på en god måde.
Jeg ser frem til et svar.
Med venlig hilsen
Unissen