Svar: Mit barn sover uroligt
10. marts 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der sker naturligt nogle ændringer i børns søvn og spisevaner, når de bliver omkring 4 måneder gamle. Søvnen ændrer sammensætning, så barnet sover ofte kortere tid af gangen og samtidig er din dreng nu mere opmærksom på verden, hvilket betyder at han kan have svært ved at koncentere sig om at spise i løbet af dagen. Han følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring ham, han bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting og lyd, skelner mere og mere tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i hos mor eller hos en anden og hele denne udvikling påvirker hans spisemåde. Han lader sig let forstyrre, når han spiser - drikker lidt, slipper, kikker på dig, spiser lidt igen, slipper igen, far kommer ind i stuen og han kikker efter far og pludselig er det sjovere at kikke og pludre, end det er at spise.
Det betyder at børn i denne alder godt kan få en rutine eller vane, hvor de mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og måske er det netop dette du oplever lige nu. Måske spiser han mindre i sine flasker i løbet af dagen og er derfor nødt til at søge sit behov ekstra dækket om natten. Når børn søger brystet om natten, så er det ofte fordi det er med til at sætte mælkeproduktionen op og de kan godt vise samme mønster selvom de får flaske:)
Det kan også tænkes at han naturligt lige nu drømmer rigtig meget og at han vækkes om natten eller ligger uroligt, småklynker osv. fordi alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover. Det er således ikke unormalt at han kan sove meget uroligt og måske have brug for din hjælp til at komme lidt videre i søvnen.
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. Det vil sige en en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og det vil være rigtig godt, hvis du kunne give ham flaske som en fast del af hans putteritual. Det er vigtigt at han får mælk lige inden han puttes, fordi han sover længere på fyldt mave og også lettere overgiver sig til søvnen, hvis han får flaske. Det at få lun mælk og også sutte, virker beroligende og hjælper til en bedre søvn. Dertil kommer at hele dagens rytme ofte også har betydning for, hvordan natten forløber.
Det kan nogle gange være en god idé at dele måltidet i to, så han får lidt mælk, bliver leget lidt med, tumlet, skiftet og så får mælk igen lige inden han så puttes. Det vil være helt okay at gøre sådan lige nu - det hører alderen til.
Hvornår man skal starte med skemad afhænger af flere ting og ikke kun af barnets alder. Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Et signal kan være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger også maden du spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint, barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
I første omgang vil det hos jer være et forsøg værd om du kan øge hans indtag af mælk, så han får lidt mere mælk i løbet af dagen, så han måske kan sove et lidt længere stræk om natten, fordi han er fyldt godt op hele dagen igennem. At sove igennem i denne alder er at sove ca 4 timer uden mælk, så det er naturligt hvis han har behov for en flaske midt nat. Og det er også naturligt at han kan have haft en periode, hvor han har sovet længere, og nu har behov for mælken om natten.
Vælling anbefales nu først fra 6 måneders alderen og det lyder ikke umiddelbart som om at han har brug for vælling lige nu ... Vælling er det der hedder tilskudsblanding og det betyder at det kan gives som tilskud til brystmælk eller modermælkserstatning, men det betyder samtidig at vælling ikke er noget barnet behøver få. De fleste børn kan normalt godt springe vælling helt over og gå direkte til grød som skemad.
Hvornår du skal starte på grød afhænger helt af hvad signaler din dreng sender. I første omgang er det som sagt en god idé at forsøge at øge hans indtag af mælk. Og hvis dette så ikke viser sig til strækkeligt, hvis han stadig virker mere sulten, så kan du begynde med skemad.
Når du hjælper ham om natten, når han klynker, virker ked af det osv. så prøv at se om du ikke med dine hænder og nærhed kan få ham videre i søvnen - uden at give ham sut, uden at tage ham op og uden at give han flaske hver gang. Nogle gange skal du måske lidt trække tiden lidt og se om han så ikke falder i søvn af sig selv, kommer videre til næste søvnstadie :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej og vil også varmt anbefale dig mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad":)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske