Svar: Mistet interessen for mme
10. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Tanja
Tak for dit brev og velkommen til - det er rigtig godt du skriver :)
Nej, det er desværre ikke nok, at din datter får 200-250 ml mælk om dagen og derudover drikker lidt vand af kop. Det er vigtigt at hun får betydeligt mere. Ikke kun for at dække hendes behov for kalk, jern osv, men også for at dække hendes behov for væske.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for mellem 800-1000 ml mælk i døgnet ved siden af deres skemad og den mængde vand de kan drikke af en kop. Så selvom din datter måske ikke når helt op på denne mængde, så skal hun altså have betydeligt mere end de 200-250 ml som hun får lige nu.
Du fortæller at hun spiser rigtig godt med grød i løbet af dagen og at hun også spiser mos om aftenen og det er super dejligt. Det lyder dog for mig som om at hun får for store mængder skemad og det vil være rigtig godt at du skærer ned i mængden. Ikke nødvendigvis i antallet af måltider, men i mængden hun spiser hver gang. Det er således bedre at du giver hende ½-¾ dl skemad 3 gange dagligt og hun så efterfølgende vil drikke af sin flaske - end at du giver hende 1 ½ dl skemad eller mere og hun så ikke drikker sine flasker.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes ½-¾ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur 9-9.30
Frokost 11: ½-¾ dl. grøntsagsmos og der begyndes nu med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Powernapper måske og måske springes den over
Aften 18: ½-¾ dl. grøntsagsmos, igen begyndes med lidt kød eller fisk i mosen og der suppleres med lidt rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20 - tidspunktet afhænger lidt af om hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne.
Som du kan se så er denne plan lavet sådan, at hun tilbydes lidt skemad, når hun vågner og få flaske inden hun skal sove igen. På den måde går der ofte 1-1 ½ time imellem at hun tilbydes skemad og mælk og det giver god plads i maven til begge dele. Samtidig holdes mængden af skemad nede, så hun med sikkerhed har plads i maven til mælken.
Der gives også flaske sen aften og tidlig morgen, som hun måske vil spise mere eller indre i søvne. Det er vigtigt med flaske på ydertidspunkterne, netop for at sikre hende mælk og dermed væske nok.
Hvis hun virker til at være lidt træt af flaske og modermælkserstatning, så kan du prøve at skifte til en anden type erstatning. De smager alle sammen forskelligt og måske har hun brug for lidt ny smag for at begynde at drikke lidt mere igen.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske