Svar: Søvn, når vi flytter og mad
10. marts 2013
Alder:
18 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Jeg vil anbefale at I prøver at lære Leonora at sove på eget værelse, når I flytter og at I lærer hende dette fra starten. Hun har en alder nu, hvor hun er meget bevidst og det kan være rigtig svært at vænne hende til at sove på eget værelse, hvis hun ikke lærer det med det samme ... Flytningen er altså en god mulighed for at lære hende at sove på værelset og få skabt nogle nye rutiner i jeres nye hjem.
Det kommer naturligvis til at kræve en ekstra indsats fra jeres side, når hun er vant til at sove hos jer og komme ind til jer om natten. Og hun skal naturligvis stadig have lov til at søge jer, når hun vågner og er ked af det og har brug for den ekstra tryghed. Men det lyder som en god idé at arbejde på at hun puttes i sin seng i sit nye værelse og fra starten lærer at forbinde netop dette med stedet, hvor hun skal sove.
I kan bruge strygetøj metoden til hende. Det går ud på at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk, som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå på værelset eller lige uden for hendes dør - det er vigtigt at hun kan se jer og I kan se hende. Dette fordi hun så ikke behøver rejse sig, for at sikre at I er der.
I skal gøre som I gør lige nu - starte putningen med at sidde hos hende, tale lidt om dagen, læse en godnathistorie osv. imens hun ligger i sin seng, kysse godnat og så stille jer i nærheden og lave noget praktisk. Hu vil kunne kalde på dig, imens hun kan se dig "mooaar?!" og du vil kunne bekræfte "ja jeg er lige her skat, sove nu, nat-nat". Og hvis hun sætter sig op, gør tegn til at ville stige ud af sengen osv. så kan du sige "læg dig ned skat, jeg er lige her" og på den måde holde fast i at det er sovetid nu og at hun trygt kan sove, fordi du er der stadig væk.
Det er en god idé at du laver noget praktisk og ikke "bare" sidder og venter på at hun skal sove. Det at lave noget praktisk signalerer at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. Du signalerer at du har noget kedeligt arbejde at lave, når hun er lagt i seng.
Stille og roligt kan denne metode udvides, sådan at du begynder at gå til og fra hendes værelse, fordi du igen har et praktisk formål med det. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen", og så gør du det. Formålet med at gå er altså praktisk og det signalerer noget helt andet end at sige "nu skal du sove, jeg går og så kikker jeg ind til dig om lidt" - at gå frem og tilbage med tøj giver ikke et pres om at hun skal sove, som det andet gør :)
Ved at bruge denne metode, så har du altså mulighed for at være der, men være der mere og mere på afstand og på den måde fra starten lærer hende at hun trygt og roligt kan sove i sit nye værelse.
Med hensyn til mad, så vil mange bør i 1 ½ års alderen ofte have svært ved at koncentrere sig om aftensmaden og selvom hun i løbet af dagen nu mestrer at spise med både ske, gaffel og fingrene, så kan det knibe om aftenen. Det er derfor godt, hvis du om aftenen stadig tilbyder at hjælpe hende og mader hende, hvis det kniber.
Det kan også nogle gange hjælpe at hun kommer over til dig og sidder på skødet og måske får lov til at spise lidt fra din tallerken. Nogle gange smager din bedre end hendes, selvom det er præcist det samme I får ...
Og ja - det er vigtigt ikke at presse hende til at smage på maden, men at gøre måltidet til noget trygt og rart. Da hun er rigtigt glad for brød, så vil det være en god idé at give hende et stykke brød sammen med aftensmaden. Hun ka gå igang med at spise brødet og får således fornemmelsen for at nu er det spisetid og spiser - uden at I skal diskutere omkring maden og ved siden af brødet på tallerkenen skal så også ligge lidt af den mad I andre spiser. Hvis hun ser at I spiser maden, hvis I signalerer at det smager godt og er lækkert, hvis stemningen omkring bordet er rar osv. så vil hun sandsynligvis stille og roligt selv få lyst til at smage lidt på maden. Hun vil spejle sig i jer og i det I gør. Og samtidig vil hun naturligvis kunne spise sit brød, så du ved at hun får lidt i maven.
Du må godt, hvis hun beder om mere brød og har en frikadelle eller lignende på tallerkenen, sige til hende "du må gerne få mere brød, men du skal lige spise lidt af din frikadelle først", så du stiller lidt krav. Men hvis hun bliver helt ulykkelig over det og ikke vil og føler sig presset, så skal du ikke presse hende og du skal naturligvis ikke kræve at hun spiser noget, som hun måske ikke bryder sig om. Der er dog ikke noget i vejen for at der er lidt regler ved middagsbordet :)
Du skal være opmærksom på at hun måske er mere sulten kl 16-17 end kl 18-19, hvor I spiser aftensmad og at du derfor med held kan få lidt mere variation i hende ved at tilbyde hende et mellemmåltid sen eftermiddag. Hvis hun har spist lidt kød, grøntsager osv. der, så behøver du ikke bekymre dig om hvor meget af dette hun spiser ved middagsbordet og det kan give mere madro for alle :)
Hun må også stadig gerne få en godnatgrød inden sengetid, så du ved at hun ikke går sulten i seng.
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske