Svar: Tudkop eller snapsglas?
8. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære forvirrede mor
Jeg anbefaler normalt at man giver lidt vand af et snapseglas sammen med skemaden. Det lille glas passer godt til barnets mund og på den måde lærer barnet naturligt at drikke af et glas, hvilket jo er noget helt andet, end at drikke af bryst eller flaske. Og øvelse gør mester, så når barnet får lidt vand af et lille glas sammen med sin skemad, så lærer barnet stille og roligt at drikke vand og drikke af et glas.
Nogle børn har dog rigtig svært ved at drikke af et glas og meget ryger ved siden af. Børn vil ofte kunne drikke lidt større mængder af en tudkop end af et glas. Det er normalt uden betydning, hvis barnet i øvrigt ammes eller får flaske og kun skal have vand til skemaden, for at øve sig og lære at drikke på anden vis. Men hvis barnet har brug for at indtage en stor del af sit væskebehov via en kop, så kan det være en god idé at bruge en tudkop.
Hvis man vælger at bruge en tudkop, så anbefaler jeg at man bruger en gammeldags tudkop, hvor låget kan tages af og hvor koppen har to hanke. På den måde kan man starte med at lære barnet at drikke af tuden, den kan stille og roligt tages af og efterhånden lærer barnet at holde koppen selv med begge hænder og at drikke selv.
En drypfri kop kan f.eks. bruges om natten eller hvis man er på tur, men som udgangspunkt er det en god idé at lære barnet at drikke af en kop eller et glas, så barnet lærer at når man "tipper" koppen, så kommer der vand ud. Altså at man ikke behøver sutte/die for at få vand, som man f.eks. gør, når man skal drikke af bryst eller flaske.
Forskellen mellem en drypfri kop og en flaske er ikke så stor, som forskellen mellem bryst/flaske og en almindelig kop eller et glas. Hvis du gerne vil supplere med en flaske, så vil dette normalt være i stedet for amningen, altså på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme og hun vil stadig skulle drikke vand af kop eller glas til sin skemad. Det ene udelukker således ikke det andet.
I min bog "Helens bog om børn og mad" kan du finde billeder af den type kop og glas, som jeg anbefaler at man bruger :)
Jeg håber at dette hjælper lidt videre, fortsat god søndag! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske