Svar: Skemad er svært
8. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at du allerede har forsøgt en del omkring skemaden og det er vigtigt at I stiller og roligt kommer igang nu, men det betyder ikke at du skal "gå i panik", hvis det stadig går langsomt. Det er helt okay, lige nu er det vigtigste at få skabt lidt rytme omkring det at spise og at han nu begynder at finde ud af at det kan være rart og hyggeligt. Du må godt holde pause et par dage, og så starte op igen.
Det kan ofte være en god idé at starte om dagen, hvor hans overskud er større og det kan samtidig være en god idé ikke at give for stor en mængde. Du fortæller at du laver hans mad selv og det lyder rigtig fint og dejligt. Du må dog også gerne købe babymad til ham fra glas eller frost eller købe "grødpulver". Det kan virke mindre frustrerende end når han afviser den hjemmelavede mad, samtidig kan du lave meget meget lidt og dermed få en succesoplevelse, fordi han spiser op og derudover så giver det ham også en oplevelse af smagsvariation og det kan pirke til hans interesse. Prøv derfor at variere mellem den hjemmelavede og færdiglavede babymad og gør det med ro i sindet - det vigtigste lige nu er at han spiser lidt :)
Det vil være en rigtig god idé at give ham mad i hånden, som du fortæller at du også allerede har prøvet. Gør det stadigvæk og gør det til en vane, at du starter alle måltider med lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Imens han sidder med det, så laver du hans grød eller mos klar og sætter dig så hen til bordet sammen med ham, hvor du så skal hjælpe ham med at holde fokus på det at spise.
At sidde med mad i hånden, gumle, opbløde med spyt, smage og fornemme, det forbereder ham på at det er spisetid og påvirker hans lyst til mad, enzymerne stimuleres og han begynder naturligt at føle sig lidt mere sulten.
Du skal søge for at have de samme rutiner omkring måltidet hver gang og jeg vil anbefale at du nu sætter ham i den høje stol ved bordet. Du skal hjælpe ham med at holde fokus omkring maden og det at spise. Han skal kunne spejle sig i dit ansigt og i din mimik. Han skal sidde i den høje stol foran dig, når du giver ham mad, det vil sige lidt væk fra bordet. Du skal sætte dig med en skål grød/mos i den ene hånd og skeen i den anden og så skal du fange hans opmærksomhed: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig - når du siger mam mam, så åbner du munden), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af storebror eller lignende, så bekræft at storebror er der "hej, der kommer storebror", giv lillebror lidt vand at drikke og fang så hans opmærksomhed på maden igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Amms og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30-8: Starter med lidt frugt i hånden og du følger efter med lidt grød og vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes igen lidt frugt i hånden og får også lidt frugtmos som mellemmåltid. Det kan være hjemmelavet eller frugtmos fra glas. Vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Starter med en rugbrødsbjælke, agurk eller lignende i hånden at gumle på og der følges efter med grøntsagsmos, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og du følger igen efter med et par skefulde frugtmos, vand af kop. Og ammes ofte også stadig om eftermiddagen.
Powernapper måske
Aften 18: Starter med lidt agurk, rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos. Gerne mad de smager af noget og gerne med udgangspunktet den mad som I andre spiser eller mad fra frost eller glas. Hvis du giver ham lidt af jeres hjemmelavede mad, så giv ham gerne lidt sovs på mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder herefter at kunne sove uden yderligere bryst til næste morgen tidlig.
Jeg ved at min dagsplan kan se helt uoverskuelig ud, når han spiser så lidt som han gør, men det er vigtigt at du holder fast i at det er okay, hvis han bare smager og kun spiser et par skefulde. Det er rytmen, rutinen og genkendeligheden du lige nu skal fokusere på og ikke mængden. Det handler om at gøre ham fortrolig med det at spise og at det er rart - når han bliver sat i sin høje stol, så ved han hvad der skal ske og det er noget dejligt :)
Med hensyn til at gå med ham, når han skal sove, så vil mange børn stadig have behov for dette, når de er 6 måneder gamle. Du kan dog sagtens gøre det, at du starter med at give ham skemad, ammer ham og så kommer ham i barnevognen og triller en tur. Måske kan han starte med at sidde op og kikke på verden og så kan du lægge ham ned, når han viser sig parat til at sove. Og herefter kan du så trille hjem, stille ham i haven og lade ham sove videre imens du går ind og laver noget praktisk:)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske