Svar: Træt med træt på!
8. marts 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Hanna
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det første som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg ser jeres plan for dagen, er at jeres dreng ikke får flaske efter sin skemad til frokost. Det ser også ud som om at han spiser en ret stor portion skemad og det er rigtig vigtigt at I forsøger at finde balancen mellem at han får den skemad, han har behov for, men samtidig også får mælk nok. Og lige nu ser det faktisk ud som om at han drikker for lidt om dagen og derfor er nødt til at drikke hyppigt om natten, for at få sit behov for mælk og dermed væske tilstrækkeligt dækket.
Derudover så er det vigtigt og helt naturligt at mælk skal indgå som en fast del af hans putteritual og han må derfor meget gerne få flasken i sin barnevogn, hvis han skal falde i søvn der, ligesom han også kan få flaske i tremmesengen eller i jeres favn. Det I kan arbejde på nu er, at han får sin flaske, og at flasken så fjernes lige inden han sover helt. Han skal ikke puttes vågen, men døsig. Han skal næsten sove men ikke sove helt, så han stadig registrerer hvor han ligger og fornemmer at han ikke har flasken i munden - og så falder han i søvn.
Med den alder han har, så kan det derudover være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Og det er helt naturligt at børn i 4 måneders alderen sover deres 3. lur så sent, at de også går sent i seng. Mange børn vil således ikke være parat til at sove før klokken måske er 22 om aftenen og det er helt okay i denne alder, det ændrer sig ofte omkring 6 måneders alderen. Samlet vil de fleste børn i denne alder sove ca 14 ½ time i døgnet og det kan f.eks. være fordelt sådan at barnet sover 4 ½ time samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten. Det betyder at hvis jeres dreng f.eks. starter dagen kl 7, så vil han måske første skulle puttes til natten kl 21 - hvis han altså sover ca 4 ½ time i løbet af dagen.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, får evt. en lille flaske at vågne på, når dagen begynder.
Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske 1 time som nu.
Frokost 11: Tilbydes ½-¾ dl. grød, max 1 dl. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12.30 som nu
Eftermiddag 16: Flaske
Sover her dagens 3 lur. Du kan prøve at lægge dig med ham og se om han vil sove tæt med dig, efterligne rytmen om natten.
Aften 18: ½-¾ dl grøntsagsmos, max 1 dl. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 20.30-21
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Flaske
Som du kan se så indgår der 7 flasker i min dagsplan og i følge din indgår der lige nu ofte 8 flasker i døgnet. Den største forskel er dog at jeg har flere flasker i løbet af dagen netop for at få skruet hans indtag om natten ned ...:)
Derudover er der som du kan se tre lure dagligt og det betyder også at sengetiden om aftenen flytter sig, så han bliver puttet lidt senere end nu - og så I måske kan undgå at bruge 1 time på putning om aftenen.
Mange forældre tænker at hvis de fylder barnet rigtig godt op med mad og mælk og måske vælling om natten, så sover barnet godt. Men ofte virker det lige modsat. Barnets tarme skal arbejde på højtryk for at bearbejde al maden og derfor vil barnet sove mere uroligt, klynke i søvne, ligge og virrer med hovedet osv. Derfor er det en god idé at fylde ham op hele dagen igennem og ikke give ekstra om aftenen. Jeg vil derfor ikke umiddelbart anbefale at I giver vælling om aftenen.
Jeg kan godt se at jeres dreng ofte sover korte lure i løbet af dagen og ikke umiddelbart når op på de ca 4 ½ time, som kunne være ønskeligt. Det er som sagt en god idé at arbejde på at han får mælk som en fast del af sit putteritual. Derudover tænker jeg at det sandsynligvis også handler om at han lige nu har en alder, hvor han naturligt følger rigtig meget med i hvad der sker omkring ham, han vil gerne opleve og vil ikke gå glip af noget. Og det betyder at han let lader sig forstyrre, når han skal spise og måske ikke helt drikker nok og samtidig så får han også rigtig svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen. Det betyder at man godt i denne alder kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre både slatspiser og slatsover hele dagen igennem og det kunne godt være tilfældet hos jer.
Mængden af skemad i forhold til mængden af mælk har betydning. Derudover kan det nogle gange være en god idé at aktivere ham lidt ekstra i de vågne perioder, så han bliver både mentalt og fysisk træt. Det kan nogle gange være en god idé at give ham et bad mellem formiddagslur og middagslur, fordi dette trætter ham ekstra. Det er også en rigtig god idé at gå en lang tur med ham, når han skal sove til middag, for på den måde at hjælpe ham til at sove længere - præcis som I forsøger, men hvor han nu skal have en flaske at sove på :)
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske