Svar: Atypisk søvnmønster
7. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Stinne
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Du slutter dit brev af med at skrive, at jeres datter for jres skyld ikke behøver sove på fast klokkeslet, bare hun kan sove bedre om natten og faktisk så tænker jeg, at de to ting hænger sammen. Det at jeres datter ikke rigtigt har nogen rytme vil naturligt påvirke hendes nattesøvn ... Og I må derfor meget gerne hjælpe hende til at sove på faste tider om dagen, ligesom hun skal spise, være aktiv osv. om dagen - I har "bare" ikke fundet den rigtige rytme ...:)
Du fortæller at I har en pige, der har et godt sovehjerte. Hun sover faktisk rigtig godt om dagen og mange af jeres overvejelser og det I har hørt eller læst er måske at fordi hun sover så meget om dagen, så kan hun ikke sove om natten. Det er ikke helt rigtigt - for med den alder hun har, så må hun faktisk meget gerne sove to lange lure i løbet af dagen og det lyder for mig som om at hun faktisk ville kunne trives med dette og så en nattesøvn, der måske er lidt kortere ...
Du fortæller at hun om dagen vækkes, så I forsøger at holde fast i at hun sover 2 + 3 timer, altså 5 timer i alt. Det lyder gennemsnitligt okay, men hvad hun hvis hun ville sove bedre med 6 timer eller med 3 + 2 timer eller noget helt tredje ...
Hendes gennemsnitligt søvnbehov vil være 14-15 timer i døgnet og hvis hun hører til de børn der har brug for meget søvn, så vil hun nok have brug for 15 timer, måske lidt mere. Det betyder at det udregnet kan være fint med 5 timer om dagen og 10 timer om natten og det betyder igen, at hvis hun f.eks. forventes at starte dagen kl 7, så vil hun måske ikke skulle sove om aftenen før kl 21 ...
Jeg synes du skal prøve at skabe en ny rytme og forsøge at skabe den, hvis hun en dag sover lidt længe om morgenens, så I starter dagen der, hvor du umiddelbart ønsker den skal starte. Vågner hun meget tidligt, så prøve at give hende en tidlig morgenlur og prøv så at køre rytmen ind derefter, så du prøve at ramme tidspunkterne dagen igennem og næste dag så kan starte efter planen +/- ½ times tid.
Jeg tænker at du skal prøve at lade hende sove om formiddagen, fordi jo længere formiddagslur hun tager, jo senere middagslur vil hun sove og jo bedre vil hun naturligt kunne holde sig vågen om eftermiddagen og dermed få et puttetidspunkt der igen passer med den rytme I fremover ønsker jer.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her måske 2-3 timer, lad hende vågne af sig selv.
Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Tilbydes mellemmåltid i form af lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop og ammes herefter og puttes til middagslur - her er klokken måske 14.30-15 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag: Ammes, når hun vågner af sin middagslur
Aften 18.30-19: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten måske kl 20.30-21 - det afhænger af hvor sent hun står op fra sin lur.
Sen aften eller først på natten: Ammes eller flaske. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden mælk. Nogle børn sover fra 20-02, andre børn fra 24 til 05 - det er helt okay og I må prøve at vurdere, hvad der passer jeres datter og den rytme hun har.
Jeg tænker altså at jeres datter meget gerne må sove to lange dagslure og at I skal prøve at lade hende regulere disse lidt selv. Hvis hun sover sent i løbet af dagen, vil hendes putteritual naturligt kunne ligge senere og det er okay at hendes nattesøvn således bliver kortere. Det betyder dog at I så skal indstille jer på at have et barn der måske er en stor del af familien om aftenen, men som til gengæld sover godt, når hun sover ....:)
Jeg håber at mine tanker og ovenstående plan for dagen hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske