Svar: Babyen sover meget usammenhængende
7. marts 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt med motorisk og det lyder heller ikke som om at der er problemer med hans ører - han er tjekket og han har ingen problemer med at trille, blive vendt på hovedet osv. Tværtimod så lyder det som om at han nyder dette. Man kan godt få problemer med ørerne to timer efter at ørelægen har set ind i øret, ingen garantier her, men hvis han havde ondt i sine ører, ville jeg umiddelbart tænke, at han også ville reagere, når I tumlede omkring med ham ...
Så hvad så ... Ja du fortæller at han spiser 3 måltider skemad dagligt og spiser godt, han er rigtig glad for dette. Det er super fint. Du skal dog være opmærksom på at han godt kan komme til at mangle mælk/væske, hvis han spiser meget store portioner og at han derfor vågner, fordi han er tørstig, altså fordi han har brug for mere mælk .. Jeg kan ikke ud af dit brev se hvor store portioner du giver ham, men måske skulle du prøve at sætte mængden af skemad lidt ned, så han i stedet for at spise f.eks. 1.5 dl. måske kun får 1 dl, for at se om han så vil die lidt mere hos dig og derefter også sove bedre.
Du fortæller at du om aftenen supplerer med en flaske, fordi du fornemmer at han falder for hurtigt i søvn hos dig og derfor her ikke drikker nok mælk. Fornemmer du det samme i løbet af dagen? I givet fald kunne du godt prøve at indføre en flaske før middagsluren, både for at se hvor meget han drikker men også fordi at mme generelt vil mætte ham lidt mere og måske gøre at han sover en længere middagslur.
Du fortæller at han bruger sut og at hans suttebehov er stort. Er det sådan at du giver ham sutten i munden hver gang han vågner, for at hjælpe ham videre i søvnen? Hvis det er tilfældet, så skal årsagen til hans opvågninger måske findes her. Måske har jeres dreng, trods det at han ikke er særligt gammel, fået det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Det er helt normalt at et lille barn på 4-5 måneder har brug for sutten, flaske eller bryst for at falde i søvn. Ofte vil netop det at udskifte bryst eller flaske med sutten være det, der lige hjælper barnet til at overgive sig og finde roen og falde i søvn. Og det er helt fint. Problemet opstår hvis man vænner barnet til at skulle have sutten i munden, hver gang det vågner.
Jeres dreng har en alder lige nu, hvor hans søvn begynder at ændre sammensætning, så den indeholder flere stadier og når han sover tungt, så slappes alle musklerne i kroppen - også kæbemuskulaturen og sutten ryger ud. Når han så sover let, så bliver han bevidst om at han ikke har sutten - og her er det så vigtigt at du ikke bare automatisk putter den i munden på ham hver gang, men i stedet prøver at hjælpe ham videre i søvnen uden at have den i munden.
Du hjælper ham ved at kærtegne ham, tale beroligende til ham, bruge nogle af de små ord som du normalt bruger når du trøster ham som "sssåå", "sssyyy" eller lignende og så hjælper du ham også med stillingsskift. For børn i din drengs alder vil naturligt få lagt sig i stillinger, som de ikke selv kan komme væk fra og her er det super vigtigt at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, holder dine hænder beroligende på ham, hjælper ham dynen på som han har sparket af osv. og på den måde får ham lullet i søvn.
På sigt, vil han motorisk selv kunne finde roen, finde en god stilling at ligge i og komme videre i søvnen og på den måde er det en god idé at hjælpe ham nu. Det er en måde at berolige ham på, hvor han på sigt bliver mere selvhjulpen - hvor sutten er noget der kan kræve din indsats flere gange om natten :) På et tidspunkt vil han naturligvis også selv kunne finde den i søvne, men det vil tage lidt længere tid ...
Og netop det at hans søvn begynder at indeholde flere stadier og i sammensætning minde mere og mere om vores voksnes søvn, ja det spiller også ind. For det lyder som om at jeres dreng vågner op, netop når han er ved at skifte søvnstadie. Og her er det vigtigt at I prøver at vurdere om han kan komme videre i søvnen selv og uden jeres hjælp, eller om I skal være der, trille ham, vugge ham og lulle ham videre i søvnen med nærhed, kærtegn osv. så han på den måde lærer sig at holde sig sovende. Dette er noget han vokser fra og på den måde vil tiden også arbejde for jer stille og roligt - selvom det er hårdt ...
Jeg håber at mine tanker her hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad der mon sker hos jer og også giver lidt forslag til hvad I måske kan ændre på og hvordan I kan komme videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske