Svar: Vil ikke ammes eller tage flaske
5. marts 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er problematisk med et barn, der hverken vil amme eller tage flaske i 7 måneders alderen. Jeres drengs behov for mælk og væske er stort, og det er meget svært at tilfredstille dette behov, hvis han skal indtage det hele via en kop eller et glas - så ja, I har lidt udfordringer hos jer ...
Du fortæller at han har afvist flaske og bryst i dagtimerne siden han var 5 måneder og jeg tænker at det måske er startet i forbindelse med at I begyndte på skemad. Måske har han fået lidt for store mængder skemad og derfor ikke haft lyst til eller appetit til mælken efterfølgende .. Det kan være en forklaring .. Og det er her vigtigt at du stadig prøver at give ham mælk inden middagsluren.
Det betyder at du skal forsøge at holde mængden af skemad på et niveau, hvor der stadig er plads til mælk i maven. Og måske skal du prøve at give bondebrødshapsere sammen med grøntsager til frokost og så i stedet for at give ham et mellemmåltid kl 13/14 give ham en flaske.
Du kan prøve med forskellige typer modermælkserstatning og også meget gerne forsøge med vælling. De smager forskelligt og måske vil han bedre kunne lide en smag end en anden. Det vil også være rigtig fint at prøve med flaske i barnevognen, hvis du putter ham der og så se om han ikke, skærmet mod omverdenen, pludselig vil acceptere den. Prøv evt. at se om han vil holde flasken selv evt. imens du triller ham en lille tur ...
Du kan også prøve at give ham flaske imens han sover - f.eks. sen aften. Mange børn vil naturligt die/sutte, hvis de får flaske eller bryst i munden og han vil ikke være så bevidst under søvn og vil således måske acceptere det mere.
Du kan godt sikre ham masser af mælk ved at bruge mme i hans grød og mos, ligesom du som nu kan komme lidt mme på hans frugtmos osv. På den måde kan du godt sikre ham mælk nok og altså kalk nok osv. Men hans behov for væske skal også dækkes og hvis du stopper med at amme ham helt, så er det vigtigt at han får væske ved siden af. Hvis han ikke vil drikke mælk af kop eller flaske, så må du i stedet prøve at dække hans behov for væske med vand. Og det er okay, så længe du bare sikrer at han stadig får mælk nok via sin mad.
I takt med at han bliver ældre vil han naturligt kunne begynde at få mere komælk og komælksprodukter. Du kan allerede nu begynde at give ham f.eks. ost og sovs. Du kan også give ham tykmælk eller lignende - dog ikke mere end ½ dl af gangen. Først efter 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af hans indtag.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Tilbydes amning og han ammes, hvis han vil ...
Morgen 7: Havregrød, lavet med vand, smørklat og mme, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ dl. A38 med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på og må også meget gerne få lidt rugbrødshapsere sammen med dette måltid. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca 14.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, lavet med vand og mme, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad og det samme som I spiser. Grøntsagsmos med kød eller fisk, forskellige risretter med sovs, mad i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten - alternativt puttes med mælk (mme/vælling) af en tudkop.
Sen aften 23-24: Flaske som gives mere eller mindre i søvne.
Hvis jeres lille dreng fuldstændig afviser bryst og flaske og du synes det kniber med at få mælk nok i ham, så må du drøfte med jeres læge, hvad hans minimum indtag skal være - lægen kan vurdere om et dagligt kalktilskud er nødvendigt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske