Svar: Mælk og mad
5. marts 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad, tak :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet. Jeg anbefaler at disse amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Dette fordi det giver god plads i maven til anden mad, samtidig kan der gives mellemmåltider formiddag og eftermiddag og så er det for de fleste rart, hvis man kan sove igennem om natten ...:)
Men nu er det jo ikke alle børn der har læst mine bøger :) Og derfor er det ikke alle børn, der passer ind i denne rytme. Hvis du således fornemmer at det hos jer vil være godt stadig at amme midt nat og din datter også vil trives med brystet om eftermiddagen, så skal du naturligvis gøre dette. Hvis hun får 4 amninger i døgnet, så vil hun normalt være dækket fint ind med mælk.
Det kan også nogle gange være en fordel at bibeholde eftermiddagsamningen lidt fordi man så samtidig kan arbejde på at fjerne amningen midt nat. Jo bedre barnet er fyldt op i løbet af dagen, jo større sandsynlighed er der for at amningen om natten kan undværes. Derfor vil det nogle gange være en god idé at give amning om eftermiddagen i stedet for grød eller gøre begge dele - give lidt mindre grød og så stadig toppe op med en amning, som det jo lyder til at du har forsøgt med godt resultat - og det må du naturligvis gerne gøre :)
I nogle familier vil det også fungerer bedst sådan at barnet ammes aften og i løbet af natten og så springes den tidlige morgenamning over og i stedet står man op og får grød. Altså ikke nogen faste regler, ud over at det som sagt kan være godt at amme 4 gange i døgnet, fordi du på den måde både sikrer hende mælk og også sikrer hende væske nok :)
Med hensyn til mad i hånden, så er du nødt til at prøve dig lidt frem. Prøv med ristede rugbrødsbjælker - de er hårde i kanten og bløde i midten og er lettere at gumle på og opbløde med spyt, uden at de knækker. Prøv også med et stykke kogt blomkål eller broccoli om aftenen, når I spiser sammen eller måske en kartoffelbåd fra ovnen, som også har en blød midte ...
Hun skal naturligvis altid være under opsyn, når hun sidder med noget, så I kan holde øje med hvad hun laver :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske