Svar: Nedsat appetit og lidt op - nedture
5. marts 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Josephines mor
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu. Josephine er nu igang med separationsfasen og den vil ofte påvirke både hendes humør, hendes søvn og hendes appetit :)
At hun er i separationsfasen betyder at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer og samtidig også derfor har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er, når hun ikke kan se dig og derfor bliver hun ked af det, hvis du f.eks. går fra hende - går ind i et andet rum, går på toilettet eller lignende. Hun har brug for at se dig, for at vide at hun ikke er forladt. Hun har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at du er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt, især når hun skal sove. Hun kan på samme måde også vågne op og søge dig om natten, have ekstra meget behov for at mærke dig, din nærhed osv. for at kunne komme videre i søvnen om natten.
Det er en god idé, hvis du kan forsøge at skabe en nogenlunde fast dagsrytme, så hver dag ligner hinanden så meget som muligt. Det vil sige et fast stå op tidspunkt om morgenen og fast sovetider i løbet af dagen - og også faste tidspunkter, hvor du tilbyder hende mad. Det at få mad til samme tid hver dag og på samme måde, med samme rutiner osv. vil påvirke hendes indre ur og hjælpe hende med til at føle mæthed og sult. Samtidig vil det give dig en vis ro at vide, at hun tilbydes mand mange gange dagligt og hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste.
Du skriver at du ammer formiddag og aften - jeg tænker at du måske skulle prøve at indføre amning inden middagsluren i stedet for om formiddagen. Dette fordi det kan gøre at hun sover en længere middagslur, men også fordi det kan påvirke hendes indtag af mad - der er bedre plads til en god frokost i maven, hvis hun først ammes inden middagsluren :)
Du må stadig gerne prøve at give hende en flaske vælling eller modermælkserstatning dagligt. Hvis hun får 2 amninger og 1 flaske, så vil hendes behov for mælk blive dækket fint den vej igennem og du kan evt. prøve med flaske sen aften, hvor hun måske kan spise den i søvne ... Alternativet til flaske er naturligvis at prøve med en tudkop, som I også har forsøgt før, den giver dog ikke samme ro, fordi det også har noget at sige at hun "dier/sutter" ...:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med vand og mælk (sødmælk eller mme), vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, tilbydes frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her måske kortvarigt, måske kun 45-60 minutter og det er helt okay.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas eller frost. Suppleres med lidt mad i stykker, det kan være små brødhapsere med forskelligt pålæg, eller det kan være lidt godt kogte pastaskruer eller små bidder af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende. Så hun ved siden af sin grøntsagsmos prøver at få lidt mad med lidt mere bid og i små stykker :) Vand af kop.
Ammes rigtig godt her, gerne fra begge bryster hvis hun vil og puttes til middagslur ca kl 13.30 Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget. Du må naturligvis også gerne prøve med en flaske her - måske vil hun acceptere den, hvis hun får den i barnevognen eller i sengen, hvor du nu gerne vil have hende til at sove middagslur ...:)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Tilbydes også en lille portion yoghurt, tykmælk eller lignende med frugtmos, revne æbler eller rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, frikadeller (kød eller fiskedeller), fiskefilet, laks fra ovnen, lasagne osv. Der skal være mos og mad i stykker - som hun nu kan kapere det :) Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet - f.eks. en flerkornsgrød.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller der gives flaske mere eller mindre i søvne. Hvis hun vågner lidt op først på natten, så kan du også prøve at give hende mælk der i stedet.
Med hensyn til tænder og tandfrembrud, så er der nogle børn som får deres tænder sent og det er helt okay. Faktisk siger de børnetandlæger som jeg har talt med, at man ikke skal være ked af, hvis tænderne kommer sent. Det er godt for tænderne, hvis de først kommer når mælkeperioden er overstået ... Og nogle børn får først deres første tænder efter 1 års alderen ...:)
Og hun kan sagtens spise rigtig mad, tygge osv. uden tænder. Hendes gummer er hårde nok, så det må ikke afholde jer fra at forsøge med forskellige fødevarer :)
Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske