Svar: 4 måneder og sover dårligt døgnet rundt
5. marts 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til : ) Det er rigtig dejligt at du nu har fået lyst til at skrive selv, efter at have fulgt med på sidelinjen i et stykke tid - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Først - hvor er det flot at du har kæmpet sådan for amningen og at du rent faktisk stadig ammer, nu hvor din dreng er blevet fire måneder. Det har ikke været let og md det fødselsforløb I har haft og den første tid efterfølgende, så er det et stort skulderklap, at du har kunne blive ved. Super!
Og når det så er sagt, så er jeg også der, hvor jeg tænker at du måske skulle overveje at begynde med en flaske. Jeg tænker at det vil kunne give jer lidt mere ro og du vil få dit overskud tilbage. Det er vigtigt, at det at være på barsel nu bliver en tid, du kan nyde og hvor du kan slappe af og I kan have det godt og ikke er en tid, hvor du bliver mere og mere træt og det hele minder mere om kamp og frustration end nydelse ...
Jeg siger ikke at du skal give flaske, for du har kæmpet for amningen og jeg forstår det godt, men jeg siger, at det kan være en mulighed og at det er okay. Du kan jo evt. gøre begge dele og så se om ikke det vil hjælpe jer alle lidt videre ... På den måde et grønt lys herfra, hvis du egentlig har lyst til det :)
Modermælkserstatning mætter mere end modermælk - også selvom det ikke er vælling. Hvis du gerne vil prøve med en modermælkserstatning der mætter lidt ekstra, så kan du evt. forsøge med Gul Allomin (Allomin Extra 1). Den er tilsat kartoffelstivelse, som kan give en bedre mæthedsfornemmelse og det er en fuldgyldig erstatning og kan derfor gives fra fødslen. Nu anbefales vælling først fra 6 måneders alderen ...
Han er en meget aktiv dreng, som følger rigtig godt med i hvad der sker omkring ham og han bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt. Det er super fint og rigtig dejligt. Det betyder dog også at han måske nogle gange lader sig forstyrre, når han spiser om dagen. Du fortæller at han spiser effektivt ca. hver 3 time dagen igennem og det lyder godt, men nogle gange vil du måske opleve at han dier, slipper brystet, kikker på dig, smiler til dig, tager fat, dier igen, slipper osv. Og det er helt naturligt, men det betyder at han måske nogle gange ikke spiser helt så meget, som han egentlig har behov for, fordi det er mere spændende at følge med i hvad der sker og sjovere at pludre med dig end at spise :)
Men behovet for mælken har han jo stadig og for at få sit behov dækket, så er han nødt til at søge brystet ekstra om natten. Det fylder ham op og samtidig er det også med til at øge din mælkemængde netop at amme om natten. Det at han dier hyppigere om natten end om dagen kan altså godt være tegn på at han har brug for mere mælk og søger sit behov dækket der.
En mulighed er derfor også at du forsøger at amme ham hyppigere i løbet af dagen, så du f.eks. lige nu prøver at amme ham af to omgange mellem hver lur. Det vil sige at du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, herefter så pludrer I, leger I, han bruger sig selv motorisk og mentalt og så skifter du ham, og lægger ham så til modsatte bryst, før han så skal puttes igen. Næste gang han vågner, så starter du med at tilbyde det bryst, hvor han stoppede sidst, lader ham spise rigtig godt fra den side, leger, aktiverer osv. og skifter ham og tilbyder så modsatte bryst inden han så puttes igen.
Ved på den måde at amme ham to gange mellem hver lur og få stimuleret begge sider, kan du være heldig at du både får ham fyldt ekstra op og samtidig også får stimuleret til lidt ekstra mælk - og tilmed sikre at han så ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om natten ....
Du skal således ikke stoppe natamning uden at sikre at han får sit behov for mælk dækket på en anden måde - enten ved at du begynder at supplere din amning med en flaske eller ved at du prøver at amme ham hyppigere i dagtimerne.
Og nej - han kan ikke få for meget modermælk. Børn der ammes fuldt må spise alt det de vil og må gerne være tykke. Og han er på ingen måde tyk nu, han er en lang og slank dreng. Du skal endelig lade ham spise det han virker til at ville have.
Hvis en øgning af mælkemængde ikke synes at virke eller måske kun virker i nogle uger og han så igen begynder at vågne om natten, så kan det være en god idé at overveje at starte på lidt skemad. Men lige nu lyder det som om at han har brug for lidt ekstra mælk på den ene eller anden måde :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske