Brev:
4 måneder og sover dårligt døgnet rundt
5. marts 2013
Alder:
4 mdr.
4 måneder og sover dårligt døgnet rundt
Kære Helen
Mange tak for en rigtig god og brugbar brevkasse.
Jeg har forsøgt at finde svar i nogle at de mange breve du modtager, men jeg ser mig alligevel nødsaget til at skrive og spørge dig :)
Sagen er den, at vi har en skøn og dejlig lille dreng, som bliver 4 måneder i morgen, og han har det, for tiden, rigtig svært med søvnen, hvorfor hans forældre er noget trætte.
Lidt baggrundsviden:
Bertram er født i uge 39+0, vejede 3288 gram og var 51 lang.
Fødslen gik rigtig fint, men umiddelbart efterfølgende fik jeg en styrtblødning pga. moderkagerester i livmoderen. Vi var adskilt efter fødslen i ca. 3 timer, mens jeg blev akut opereret – i mellemtiden var han i trygge hænder hos sin far.
Da vi kom hjem gik der kun få dage, før jeg fik høj feber, og vi blev indlagt på gynækologisk afdeling. Her var vi indlagt i 3 dage. Det viste sig at være en blærebetændelse der var gået i blodet.
Vi kom hjem, og efter 10 dages (krads) penicillinbehandling (som i den grad gik i maven på vores lille dreng), fik jeg igen feber. Vi blev igen indlagt, og fik denne gang den ”rigtige” form for penicillin, som tog blærebetændelsen og feberen.
De første måned af hans tilværelse havde han derfor meget ondt i maven, da jeg modtog store doser penicillin.
De store doser penicillin gjorde at jeg fik svamp i begge bryster. Inde i brystet og i brystvorterne. Pga. forkert sutteteknik hos Birk havde jeg kæmpe blære og dybe rifter i brystvorterne, som ikke ville læge, og det gjorde voldsomt ondt at amme ham. Jeg ammede i et par uger på denne måde. Hver amning var et helvede, og jeg bed i en stofble af smerte, under amningerne.
Jeg kom i rette behandling, og begyndte at amme med ammebrikker for at give brystvorterne ro. Disse ammebrikker smed jeg først for 1,5 måned siden, da det var meget svært at komme trøsken i hans mund til livs.
Midt i denne turbulens var vi frem og tilbage med ham, på hospitalet, hvor han fik taget en masse blodprøver for gulsot (som i øvrigt var hel harmløs) og forsvandt helt da han var 5 uger.
Fra han var 3-5 uger gammel skreg han dag og nat. Det viste sig, at min mælkeproduktion var gået ned (uden at jeg havde opdaget det, da han ofte faldt i søvn ved brystet) – formentlig pga. stress og svamp. Han fik ikke nok at spise og stagnerede derfor på 3700 g. i de to uger det stod på.
Han fik derfor supplerende modermælkserstatning i 3 uger, indtil min mælkeproduktion var på toppen igen. Jeg malkede en masse ud, og har siden haft en fin mælkemængde. Min sundhedsplejerske anbefalede at vi tog sutten fra ham, da han i stedet skulle sutte ved brystet.
DUMT, for det har efterfølgende resulteret i, at han bruger mit bryst som sut, at han er begyndt at sutte på tommelfinger – hvilken han nu præfererer, selvom han er begyndt at tage sutten lidt igen, efter lang tid i ”sutteskole”.
Nu til sagen:
Bertram er som sagt 4 måneder i morgen og vejer 5900 g. og er 69 cm. lang, så han er altså ingen basse – mens hans forældre er også begge langstrakte og uden så meget sul :)
De sidste par uger har jeg ammet jeg ham hver timer om natten. Han vågner konstant og vil have mad, hvilket også har resulteret i, at han har øget sin vægt med 500 g. på to uger. Min sundhedsplejerske siger, at jeg skal stoppe med at give ham så meget mad om natten og i stedet give ham sutten (den sut han ikke rigtigt vil tage, da vi efterlevede hendes råd og tog den fra ham, da han ikke fik mad nok).
Jeg har indtryk af, at han søger tryghed om natten, og derfor bruger brystet lidt som sut – men at han faktisk også er sulten. Han sutter ofte godt til og har også en stor omgang afføring om morgenen.
De sidste par uger har han sovet meget let både dag og nat, og han decideret kæmper mod søvnen, når vi bylter ham i dynen for at vugge ham i søvn. Det er desuden som om, at han skal hjælpes igennem den første lette søvns opvågningsperiode, hvorefter han nogle gange godt kan tage en time eller to i et stræk (dog ikke om natten).
Han sover i sin lift om dagen (til middag går jeg altid 2 timers med ham – også for selv at få lidt frisk luft) og om aftenen putter vi ham i liften (efter at have vugget ham i søvn), hvorefter han sover ved siden af mig resten af natten fra han vågner første gang. Ofte vågner han første gang efter 1,5-2 timers søvn og der kommer han over og bliver ammet. Herfra kører det med amning ca. en gang i timen natten lang. Nogle gange får han brystet til at falde til ro på (når jeg i min træthedståge ikke helt kan huske hvornår jeg ammede ham sidst), andre gange holder jeg ham tæt ind til mig, og han falder i søvn med det samme, og sover på brystet af mig.
Vi har tidligere været lidt insisterende på, at han skulle sove i sin lift - (han kunne kun sove på arm for et par måneder siden) dog uden at presse noget ned over hovedet på ham. Vi har taget det i hans tempo – men alligevel ”lifttrænet” ham ved at lægge ham, lige når han var ved at falde i søvn. Dette med succes. Han kan sagtes sove i sin lift nu.
Problemet er nu, at han helst vil sove ved siden af mig om natten, og at han gerne vil ammes hele tiden (og nogle gange gerne bruge brystet som sut). Og, det får han lov til.
Jeg har forsøgt at lægge ham i liften efter hver amning, men det resulterer i 30 min. søvn, før jeg igen må op og vugge ham i søvn. Det kan tage op til et kvarter hver gang. Vi sover trods alt alle bedre, når han sover ved siden af mig. Der kan jeg ofte også nusse ham i søvn igen, når han vågner kortvarigt op efter den dybe søvnperiode.
Men, hvornår mon det stopper? Jeg er noget træt og drænet for energi for tiden – hvilket betyder at min lunte også er kortere end normalt. Kan mærke at jeg bliver irriteret, når han vågner for 8 gang på 6 timer.
Hvad er det der sker? Er han sulten? Har han et stort behov for tryghed for tiden? Skal jeg forsøge mig med lidt modermælkserstatning, eller vil lidt vælling gøre underværker på søvnen, nu hvor han er 4 måneder?
Jeg har forsøgt kun at amme ham to gange om natten, og ellers kun vugge ham i søvn, når han vågner. Det virker sådan set udmærket – bortset fra at jeg kan vugge ham i søvn hver 30. min natten igennem – og jeg ville også så gerne selv have noget søvn.
Det skal lige siges at han spiser ca. hver 3 timer dagen igennem (eller mellem 2 lure, hvor jeg altid tilbyder ham mælk efter – og før en lur), og at han spiser fint og effektivt. Jeg ammer ham fuldt ud, og han får ikke modermælkserstatning.
Til sidst kan jeg fortælle, at han – i sine vågne perioder – er en utrolig dejlig og glad dreng. Han er motorisk meget aktiv. Elsker at trille fra side til side under sit aktivitetsstativ og kan næsten komme om på maven selv. Han elsker at ligge på maven og han elsker at tumle, pludrer og snakker, eksperimenterer med lyde og følger generelt rigtig meget med – og har gjort det meget længe. Det virker som om, at han suger alle indtryk til sig, hvorfor han også bliver træt efter max. 2 timers vågen periode. Han drømmer også meget for tiden. Desuden er der sket meget med ham, de seneste uger. Han kan f.eks. nu gribe fat i ting og holde dem fast. Han pludren er blevet meget mere varieret, og han nærstuderer - og smiler til alle mennesker, når de taler med ham (men det begyndte han allerede på, for flere måneder siden). Han er en insisterende dreng og han bliver ved, selvom tingene ikke lykkes første gang – og han er desuden en dreng med et heftigt temperament – men samtidig en rigtig glad, tålmodig og mild dreng :)
Bertram sover 3 lure om dagen (nogle gange 4 hvis han vågner meget tidligt).
Men, typisk sover han fra:
8.00-10.00
12.00-14.30
17.30-18.30
Kommer i seng omkring kl. 21.00/21.30. Generelt for alle disse lure er, at vi hjælper han til ”at komme igennem” den lette søvn, enten ved at nusse ham, når han vågner, eller ved at vippe liften/tage ham op og vugge ham, hvis han når at vågne rigtigt op.
I hans vågne timer om dagen, sørger vi for at aktiverer/lege og tumle med ham – uden at overstimulerer ham.
Mit sidste spørgsmål er: skal jeg stoppe denne hyppige natamning og taget kampen op med at lulle ham i søvn i stedet? Jeg synes jo ikke selv, at det er irriterende at amme ham om natten (ligger ned, og sover mere eller mindre selv videre). Det er mere de hyppige opvågninger der er drænende.
Kan han få for meget modermælk – bliver han for tyk? Synes jo ikke selv at 5,9 kg. er nogen voldsom vægt for en 4 måneder gammel dreng, som desuden er utrolig motorisk aktiv i sine vågne perioder.
Håber du kan hjælpe mig lidt, og undskyld den lange søforklaring – synes bare at du skulle have alle detaljerne med :-)
Endnu engang tak for en god og brugbar brevkasse.
Med venlig hilsen,
Maria.