Svar: Afhængig af sut - 6 mdr.
5. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Sara
Tak for dit brev :)
Netop i 6 måneders alderen vil børn godt kunne vågne op om natten, de kan ligge og virre med hovedet, klynke, små græde og nogle gange også ligge og grine i søvne. Det skyldes at de drømmer og mange af de lyde de laver sker i drømme og altså imens barnet sover.
Samtidig vil børn i denne alder ofte også være motorisk urolige, hun kan ligge og sparke med benene, hun flytter på sig i søvne, får sig presset ud i sengens hjørne, triller måske om på maven osv. og er stadig ikke stærk nok til at kunne flytte sig tilbage til en rar stilling igen.
Det er derfor naturligt at hun om natten lige nu kan have brug for din hjælp. Hun kan have brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen, komme om på siden, få dynen om sig som hun har sparket af og på den måde hjælpes til at komme videre i søvnen netop med stillingsskift, fordi hun endnu ikke mestrer dette helt.
Og på samme måde er det vigtigt at du beroliger hende, når hun drømmer, har svært ved at skifte søvnfase, klynker i søvne og virker mentalt urolig ...
Og netop i disse situationer er det så vigtigt at du ikke kommer ind i en rutine, hvor du per refleks kommer sutten i munden på hende. Det er en god idé, hvis du kan prøve at hjælpe hende videre i søvnen med stillingsskift og kærtegn f.eks. uden at give hende mælk, uden at tage hende op i favnen og uden at give hende sut. Hvis du giver hende sutten i munden hver gang hun vågner op, sover uroligt og har brug for din hjælp, så lærer hun at hun kun kan sove ved dette. Derfor risikere du at skabe det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor hun vågner, hver gang hun taber sutten og ikke kan sove, før du giver hende sutten i munden igen. Det er uhensigtsmæssigt for både hun og dig, - I har begge brug for sammenhængende nattesøvn.
Hun skal være ret gammel før hun kan finde sutten i søvne om natten, ofte vil hun først kunne begynde at lære dette fra 10 måneders alderen og hvis I helt kan undgå at skabe denne afhængighed, er det godt.
Du skal naturligivs også være omærksom på om hun søger dig (flaske) ekstra om natten, fordi hun har brug for mere mælk. Du skal være opmærksom på at hun stadig skal have mælk nok hele dagen igennem. Det handler ikke kun om at hun skal have kalk, men også om at hun skal have væske nok. Hvis hun ikke får dette om dagen, så vil hun naturligt søge det om natten. Derfor skal mængden af skemad holdes nede på et niveau, som samtidig giver plads nok til mælk/væske.
Mit forslag til en dagsplan til en pige på 6 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her måske kun 45 minutter
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden og får også stadig flaske her.
Powernappen springes evt. over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Og begynder herefter at sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor der så gives flaske igen.
Jeg håber at ovenstående tanker og også plan for dagen hjælper lidt videre på vej, fortsats held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske