Svar: Kolde hænder - 10 mdr.
4. marts 2013
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at små børn kan have kolde hænder og også fødder. Kredsløbet koncentrerer sig om de indre organer (lever, hjerte, nyrer). Det bedste I kan gøre er at hjælpe hende til at regulere temperaturen ved netop at give hende f.eks. uldbody, natdragt i uld, en dejlig dyne osv. Og om dagen også bruge f.eks. uld og evt. give hende en ekstra trøje på og lune sutsko på fødderne.
Så længe hun trives, virker tilpas varm i nakken osv. så er hendes temperatur som den skal være. Og så må I lune hendes hænder, nusse dem lidt osv. når I sidder med hende, så hun får lidt af jeres kropsvarme også :)
I kan naturligvis give hende handsker på, men det er ikke sikkert at hun vil bryde sig om det, men det kan være et forsøg værd. I skal også sikre jer at hun ikke har tøj på der strammer om hendes håndled.
Vær også opmærksom på at hun jo ofte er meget på gulvet og at hun der kan udsættes for træk og derfor blive ekstra kold. Derfor skal døre være lukkede, så der ikke kommer vind gennem døren fra et rum til et andet, - prøv at lægge mærke til om der er "fodkoldt", for så er sandsynligheden for at hun bliver kold større :)
Hendes fingre må ikke blive blege eller blå og hun må ikke virke til at have ondt i hænderne, - i givet fald skal hun ses af lægen.
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske