Svar: Gåstol, jern og mælkemængde
21. juli 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Det anbefales ikke at bruge gå-stol, da det kan mindske barnets lyst til at være på gulvet og kan medføre at det vigtige krybe-kravlestadie springes over. Derudover er barnet forhindret i at opleve-lære årsag og sammenhæng, når det er i en gåstol. Foreksempel hvis barnet sidder i stolen og stolen støder ind i en bold - bolden triller. Barnet har brug for at lære, at her er en bold, den føles sådan, når jeg støder ind i den triller den eller jeg kan få bolden til at trille. Denne oplevelse af hvad en bold er og hvordan den virker, kan barnet let miste, når det sidder placeret i en gåstol.
Med hensyn til Jern anbefaler sundhedsstyrelsen at børn der er 0-6 mdr gamle får 5 mg jern dagligt og børn der er 6-12 mdr får 8 mg dagligt. Deres egentlige behov er ikke så stort, men da barnet ikke absorbere mere end 10-12% er det anbefalede indtag sat således.
I 6-12 mdr´s alderen vokser barnet stadig meget og det er også på dette tidspunkt at man introducerer overgangskost. Det kan derfor være svært at dække jernbehovet uden tilskud og sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at der gives Glycifer-dråber 5 dråber dagligt fra 6-12 mdr´s alderen.
Modermælkserstatning og tilskudsblanding indeholder en stor mængde jern og barnet har nemmere ved at optage denne form for jern. Det er derfor ikke nødvendigt at give jerndråber til børn der med sikkerhed får 400 ml jernberiget erstatning dagligt.
Da Emilie er mellem 6-9 mdr, er størstedelen af hendes mad stadig mælk, men efterhånden som hun bliver ældre trappes mælkemængden roligt ned. Frem til 9 mdr´s alderen må hun gerne få op til 3/4 liter mælk om dagen og evt også lidt mere, men fra 9 mdr´s alderen nedsættes mælkebehovet og bør ikke overstige 3/4 liter. Frem mod 1 års alderen nedsættes mælken til ½ liter om dagen.
Hvis du laver grøden på mælk, så hun får f.eks 100-150 ml mælk i hver portion grød, så synes jeg at det ser fornuftigt ud. Husk at du også kan tilbyde mælk og vand af kop, sammen med grøden.
Og husk også at børn jo ofte har en meget fin regulering af sult og tørst som man må stole på. Hvis din datter trives og har det godt, så må du gå ud fra at hun får hvad hun har behov for.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske