Svar: Mad i hånden - 6 mdr.
2. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Sara
Tak for dit brev :)
Mad i hånden er godt og vigtigt. Det giver barnet en fornemmelse for at kunne styre det at spise selv, det giver barnet fornemmelse af smag og at det at spise smager forskelligt og så styrker det også barnets mundmotoriske udvikling.
Din datter skal naturligvis altid være under opsyn, når du giver hende mad i hånden. Det kan ske, at hun fejlsynker eller får bidt et stort stykke af og her må du så hjælpe hende og derfor skal du være der.
Det er en god idé ikke at give hende æblebåde, fordi de knækker meget let. Det er på samme måde en god idé ikke at give hende noget med tynd skræl på, fordi skrællen kan sætte sig fast og irritere i halsen. Men et meget modent stykke pære eller en appelsinbåd kan være en idé. Du kan også prøve med melon, lidt fersken, blomme eller lignende - men altså uden skræl. Skrællen på en melon er tyk og spises dog ikke så let ... En gulerod vil mange børn også gerne sidde med og den knækker ofte ikke og de skal have gode tænder, for at gnave den over ... men nogen garanti er der naturligvis ikke ...:)
Agurk kan være godt og her anbefaler jeg at du laver en agurkering. Det vil sige skære en skive på ca 1.5 cm tykkelse, fjerner kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætter den på hendes tommelfinger. På den måde kan hun holde bedre fast i den og styre den.
Ristede rugbrødsbjælker kan være en god idé. De er hårde udenpå og bløde inden i, det er rart til gummerne og så vænner hun sig til rugbrødssmagen. Hun må også gerne få enden af et franskbrød, en grov skorpe, tvebak eller lignende. Men når jeg anbefaler rugbrødsbjælker, så er det fordi rug har et lavt indhold af gluten, hvor meget andet brød indeholder meget hvede og dermed en del gluten ...
I takt med at hun bliver ældre, så kan hun også få et stykke kogt blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke bagtrodfrugt eller lignende sammen med sin mos om aftenen. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad.
Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Fortsat held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske