Svar: Dagsrytme knap 6 måneder
2. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at det går fint hos jer og i den rigtige retning, det er dejligt:)
Det er meget fint med to måltider skemad nu og det er rigtig fint at du giver grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Han behøver ikke spise store mængder, det er vigtigt at han vænner sig til det stille og roligt og spiser han bare ½ dl, så er det helt fint. Han må naturligvis gerne spise mere, men et sted mellem ½-1 dl. vil være meget passende :)
Sammen med sin skemad skal han have vand af kop. Det hjælper ham til at lære at drikke på en anden måde, og det sikrer ham væske og slukker tørsten og samtidig gør det, at han ikke længere behøver mælk direkte efter skemåltidet. Men han skal dog stadig have tilbudt mælk før han skal sove. Du må således meget gerne forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove igen. På den måde kan der ofte gå 1-1.5 time imellem de to ting og det vil være rigtig fint.
Hvis han en dag ikke sover så længe som han plejer, så kan du give ham lidt vand at drikke, når han vågner eller lidt mælk, hvis han f.eks. vågner og er ked af det. Men ellers vil det være fint at du forsøger at holde et nogenlunde fast spisetidspunkt. Helt striks i forhold til tider kan du naturligvis ikke være, for hvis han har sovet kort, vil han måskeogså have brug for at blive puttet tidligere til næste lur og derfor skal du være fleksibel, men prøv om ikke du kan holde dig til en nogenlunde fast spisetid +/- ½ times tid. Det vil sige, at hvis han plejer at spise frokost kl 11.30, så kan du godt rykke tidspunktet frem til 11, men ikke allerede til kl 10 ... Det er en god idé med nogenlunde faste spisetidspunkter, fordi han så stille og roligt får påvirket sit indre ur og dermed også følelsen af mæthed og sult, du kan således hjælpe ham med at fornemme hvornår det er spisetid, ved at have en nogenlunde fast plan for dagen.
Først i 7 måneders alderen vil måltiderne begynde at erstatte en amning :)
I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du opskrifter, dagsplaner osv. så du kan se hvordan der skabes plads til både skemad og mælk og få et indtryk af hvor mange amninger der f.eks. er behov for i forskellige aldre :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske