Svar: Svært ved at sove - 1 måned
24. februar 2013
Alder:
1 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :)
Når man kun er en måned gammel, så har man naturligt et stort behov for tryghed og nærhed, og det bedste sted man kan sove er i mors eller fars favn. Her føler hun sig omsluttet og rolig, hun kan mærke jeres varme, jeres vejrtrækning, jeres hjertelyd osv. Alt det hun kender fra tiden i livmoderen og derfor sover hun naturligt bedst der.
Det er også rigtig dejligt, det er super hyggeligt og I skal nyde den tid, hvor hun kan ligge der - men hun skal naturligvis også lære at sove uden at være i favn. I har jo praktiske ting I skal tage jer til og det er vigtigt en gang imellem at kunne udnytte tiden, når hun sover. Ligesom det af hensyn til vuggedød vil være rigtig godt, hvis hun kunne sove i sin lift, vugge eller seng om natten, når hun ikke spiser.
Det kan være en god idé at lægge en skiftning ind imellem amningen, så du starter med at amme hende fra et bryst, skifter hende og lægger hende til igen. Alt efter hvor meget hun har spist, så skal hun måske lægges til samme bryst igen, måske tilbyddes toppen fra modsatte side. På den måde kan du sikrer at hun har fået mælk nok og ikke vågner, fordi hun er sulten.
Det kan være en god idé at svøbe hende, så det er et klæde der holder hende omsluttet og ikke jeres arme. Det kan være en god idé at du svøber hende i forbindelse med skiftning, så hun er svøbt, når du lægger hende til brystet igen. Det er naturligt at hun protesterer over at komme ned i en kold seng og blive flyttet fra en varm favn og her vil svøbet hjælpe hende.
Det kan være en god idé at indføre en sut nu. Den kan hjælpe jer til at hun kan slippe brystet, få sutten i munden og derfra komme videre i søvnen.
Når du ammer hende, så skal du prøve at putte hende, når hun næsten sover helt. Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes. Når der er tale om så lille et barn, så betyder det at du skal være opmærksom på at putte hende direkte efter amning og ikke efter f.eks. 10 minutter. Hun skal ammes, gerne prøve at bøvse, hvis hun vil og kan og derefter puttes.
Prøv at lægge hende fra dig, der hvor hun tydeligt har svært ved at fokusere, hvor øjnene kører rundt i hovedet, mælk omkring munden og hun virker helt slap og mæt, og sover næsten. Hun er lige ved at falde i søvn, men sover endnu ikke tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned. Hvis hun ligger i lift eller vugge, så sving hende lidt, hvis hun ligger i barnevognen så tril den lidt - du må gerne på den måde lulle hende helt i søvn.
Det kan også være en god idé at du sover med en klud om natten, så den dufter rigtig godt af dig og at du lader kluden være en del af amning og også lader den følge med fra favn og ned i liften. På den måde fornemmer hun stadig at du er der, fordi hun kan dufte dig.
Man kan også købe en bamse eller anden form for lydgiver, der kan afspille hjertelyd, som kan berolige og gøre at barnet sover mere trygt for sig selv. Se f.eks. doo doo bamse. Du kan også downloade en app med beroligende lyde.
Du kunne overveje at koble hendes tremmeseng til din seng ved at aftage tremmerne på den ene side. Du kunne også overveje at købe en bedside-crib (evt brugt) som hun kan sove i ved siden af dig. På den måde vil I stadig ligge tæt sammen og du vil kunne berolige hende med dine hænder på hendes krop og lade hende mærke at du er der, samtidig med at hun lærer at sove for sig selv ... Og så følger I Sundhedsstyrelsens retningslinjer om at spædbørn og forældre ikke bør sove i samme seng ...:)
Med hensyn til at sove ude, så må hun gerne komme ud og køre en tur i barnevognen og det vil være dejligt for jer alle. Når I kommer hjem, så kan hun stå ude at sove indtil hun vågner af sig selv - ofte vil hun kun sove kortvarigt og have brug for at komme ind igen.
Hvis det er meget koldt, så bør hun ikke sove ude i mere end 2 timer og det er vigtigt at du tjekker hende hyppigt og sikrer dig at hun ikke fryser. Du skal mærke hende i nakken for at vurdere om hendes temperatur er passende. Det er vigtigt at hun står i læ og at hun er passende klædt på.
Læs meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn". I den beskriver jeg også spædbørns søvn, forventinger til rytme, forebyggelse af vuggedød, det at sove ude osv.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej:)
Fortsat held og lykke med hende! Og glæder mig til at følge jer videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske