Svar: Sover dårligere og dårligere om natten
22. februar 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev og dejligt at høre at dagsplanen fungerer - det må du meget gerne holde fast i.
Du skal dog være opmærksom på at hvis lille pigen nogle dage sover 3 lure, så hun således sover en lur sidst på eftermiddagen, så kan dette nogle gange betyde at hun vågner om aftenen og ikke kan sove videre, men måske i stedet skal op, ind i stuen, lege lidt og så puttes efter en times tid.
Andre dage vil hun sandsynligvis kunne springe den 3 lur over og her vil hun så måske sove bedre om aften og kunne sove et længere søvnstræk uden opvågninger.
Udviklingsmæssigt sker der også rigtig meget med hende lige nu og mange børn vil netop i 7 måneders alderen have en periode, hvor de kan finde på at vågne, ligge og pludre, ville lege osv. Det virker nogle gange som om at de udnytter de sene aften og nattetimer til at udvikle deres sprog ...
Jeres datter lyder dog ked af det, når hun vågner, så måske har hun ondt? Har hun været eller er hun forkølet, så kan det være en god idé at få tjekket hendes ører.
En forklaring, når børn vågner med gråd skal ofte også findes i at barnet vågner direkte fra den dybe søvn og at hun således ikke komme videre til næste søvnstadie men i stedet vågner op. Her kan det hjælpe at amme hende for på den måde at "tvinge" hende videre i søvnen med bryst og mælk. Det kan derfor være nødvendigt i en periode at du tager hende op, giver hende en ekstra amning der, hvorefter hun så sover videre og det vil være helt okay. Nogle gange kan det være en fordel at du lægger dig og ammer hende i din seng og så lader hende falde i søvn der, sikrer at hun ikke kan trille ned og når og hvis hun så senere er på vej til at vågne, så lægger du dig hos hende, ammer hende igen og får hende videre i søvnen og derefter kan hun så flyttes til egen seng. Så længe hun ikke vågner og søger brystet hele natten igennem, men netop i stedet får en ekstra amning der hjælper hende til ro og som gør at hun sover et længere søvnstræk, så er det helt okay.
Det at der udviklingsmæssigt sker så meget med hende både fysisk og mentalt påvirker naturligt også søvnen og dermed drømmer hun også mere. Hun kan således både klynke, græde, ligge og virrer med hovedet osv. om natten, ligesom hun også kan ligge og le - alt sammen dog i søvne, i drømme - hun vokser fra det, og det er således en periode I lige skal igennem :)
Jeg håber at ovenstående tanker giver lidt idé om, hvad der mon sker hos jer og også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske