Brev:
Vågner op mange gange om natten og skriger
21. februar 2013
Alder:
10 mdr.
Vågner op mange gange om natten og skriger
Hej Helen.
Mange tak for din fantastiske side, den er jeg meget glad for.
Jeg har en datter på nu 10 mdr (om 8 dage), og en søn på 4 år. For nu ca. 4 mdr. siden besluttede min mand desværre at gøre vores forhold forbi, og vi er nu igang med at blive skilt. Det har derfor været en meget hård periode med et lille spædbarn.
Min datter har sovet ca. 6 gange hos sin sin far, af 2 overnatninger i træk, sammen med med storebror. I januar sagde jeg stop for dette, da hun begyndte at sove meget meget dårligt. Nu kommer hun på besøg i den weekend hvor storebror er hos far, og det fungerer rigtig godt. Hun er tryg og glad, og sover den ene lur, middagsluren i barnevognen, mens hun er der.
I en lang periode vågnede hun op hver aften efter hun var puttet, ca. kl. 20 og var vågen til 22, og derefter helt umulig at putte. For 1 mdr.s tid siden fik jeg lavet om på dette, og hun bliver nu puttet ca. kl 19 hver aften.
Grundet det, at jeg har været alene med hende og storebror,har jeg haft meget svært ved at få lavet ordetnlig putteritual, og det hele har kørt lidt i overlevelsestilstand.
Som det er nu får hun flaske ca. 18.45 i mine arme. Når hun er lige ved at være færdig, ligger jeg hende i sengen, får sut, og så får hun mine hænder at holde ved. Hun søger efter mine hænder, og jeg bliver derfor siddende indtil, hun er faldet i søvn. Hvilket egentlig ikke tager så lang tid.
Men problemet er, at hun vågner mange mange gange i løbet af aftenen og natten. Inden hun får "drømmeflasken" ca. kl. 23 har hun typisk grædt højlydt 3 gange. Og så fortsætter det ellers natten igennem med ca. 1,5 til 2 timer imellem.
Jeg bliver nødt til at tage hende op i mine arme, give lidt vand i sutteflasken, og eventuelt ekstra mælk ca. kl. 4.
Så hvordan får jeg stoppet den urolige natterytme?
Hendes dag ser ellers således ud:
6.00 vågner op.
7.00 grød, men nærmest kun 5 små skefulde.
8.00 lidt frugt
8.30 puttes til formiddagslur og sover ca til 10.00 -10.30
11-11.30 frokost (rester fra aftensmad, grøntsagsstave, lidt rugbrød, men rugbrødet er hun ikke så glad for lige nu)
12.30 -13.00 flaske og puttes til lur. (flasken stopper jeg med i disse dage)
15.00 vågner op
15.30 eftermiddagsmad, frugt, tykmælk, lidt brød.
17.00 aftensmad
18.30 prøver med godnatgrød, men hun vil ikke have det.
18.45 Bad/gøres klar til nat.
19.00 får flaske i mine arme, og ligges ned i sin seng.
Hun stortrives ellers, er en glad pige, og går rundt om alt ting. Elsker når storebror "tumler" og leger med hende. Så jeg er egentlig ikke bekymret for hendes ve og vel, men for hendes søvn. Jeg har gået i mødregruppe indtil nu, og går fortsat til rytmik, hvilket hun er meget glad for
Hvordan får jeg stoppet hendes mange opvågninger?
Hvordan får jeg vendet hende af med at skulle have mine hænder for at falde i søvn?
Hvornår tror du hun kan begynde med overnatning hos far igen?
Hvor mange timer bør hun max sove i løbet af dagen?
Jeg håber meget på din hjælp, da jeg og min datter trænger det noget søvn.
Med venlig hilsen
M