Svar: Svært ved at falde i dyb søvn
21. februar 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer, men nogle gange vil mine svar komme lidt forskudt ...
Det lyder som om at din datter har en aktiv mororefleks - det vil sige faldrefleks - og det er den der går igang, når hun er lige ved at falde i søvn, spjætter og vågner op, bliver ked af det og har brug for trøst i form af bryst og vugning, for at kunne sove igen. Det er normalt og det er noget hun på sigt vokser fra.
Det er dog en rigtig god idé at hjælpe hende med at overgive sig til søvnen ved at du ammer hende og hun må med den alder hun har gerne blive ammet til hun sover. Det du skal være opmærksom på er, at du forholdsvist hurtigt efter amning skal putte hende fra din favn, for hvis hun når at falde for meget i søvn hos dig, så vil der netop ofte ske det, at hun så vågner efter ½ time, oplever at ligge et andet sted, hun bliver utryg, bliver ked af det og har brug for at komme op igen. Derfor skal du prøve at amme hende og direkte derefter putte hende - hvis du sidder med hende hos dig i f.eks. 10 minutter så bliver det sværere at lære hende det. Alternativt skal du sidde med hende i længere tid, måske 60 minutter, før du så kan lægge hende fra dig.
Jeres datter vil også have glæde af at blive svøbt i et klæde eller i voksiposen, som I har. Det vil gøre at hun rent fysisk får holdt sammen på sig selv, så morerefleksen ikke bliver så voldsom at hun vågner af den, men i stedet hjælpes videre i søvnen.
Jeres datter vil ofte også have glæde af at I holder jer i nærheden, står parat, lægger hænderne på hende, så hun kan mærke jer, triller hende lidt i barnevognen eller i liften, hvis hun ligger i den, når hun er ved at vågne op efter ½ times tid. Ved at være der lige når hun skifter fra et søvnstadie til et andet, kan I nogle gange være heldige at få hende videre i søvnen.
Hun kan have glæde af at du ligger ved side af hende og tilbyder hende brystet en ekstra gang, netop når hun igen er ved at vågne. Det at få brystet, blive ammet og dermed falde helt til ro kan få hende videre i søvnen og gøre at hun så sover en længere lur. Og det er helt okay at gøre dette.
Jeres datter lyder også til at være i gang med et appetitspring. Det betyder at hun er ved at være så stor, at hun har behov for at få sat mælkeproduktionen lidt op og derfor søger hun brystet hyppigere. Det er sådan at jo hyppigere hun dier, jo mere mælk producerer du, så det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det ikke ikke på samme måde mere mælk at amme 40 minutter i stedet for 20 minutter.
Det kan være en rigtig god idé at du om dagen forsøger at amme hende af to omgange, så du får hende fyldt rigtig godt op hele dagen igennem. Start f.eks. med at amme hende fra et bryst, lad hende spise godt og længe der. Herefter skal hun bøvse, I skal pludre lidt sammen, lege lidt osv. og hun skal skiftes. Og herefter skal du så svøbe hende og så amme hende fra modsatte bryst imens hun er svøbt og derefter putte hende til næste lur.
Det er som sagt vigtigt at mælk indgår som en naturlig del af hendes putteritual, så hun er helt mæt, når hun skal sove. Og du må gerne forsøge med en sut - måske vil hun acceptere den, hvis du bliver ved med at prøve og måske ikke. Hun kan også puttes med en putteklud, og en bestemt måde du kærtegner hende på, luller hende i søvn på - her gerne svøbe hende. Det at indføre små faste ritualer vil være rigtig godt med den alder hun har, fordi det på sigt vil blive genkendeligt og tryghedsgivende for hende. Hun bliver forberedt på hvad der nu skal ske og vil derved bedre kunne overgive sig til søvnen og også sove godt.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande. Det er sådan at små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for jer at kende til, fordi det fortæller lidt om hvornår du/I skal putte jeres datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighedssignalerne kan også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Jeres datter har et naturligt stort behov for at være jer nær, mærke jer, få fysisk kontakt, hun har et naturligt stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hendes alder og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre. Når hun skal flyttes fra favn og ned i lift, barnevogn eller seng, så gør det stille og roligt.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har evt. en sut. Du kan prøve om du kan hjælpe hende med at holde sutten blidt i munden, så hun ikke taber den - erstatte brystet med sutten og derefter flytte hende ned i sengen. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det er helt naturligt at hendes søvn varierer lidt fra dag til dag, når hun bliver 3-4 måneder gammel vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure i løbet af dagen - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Men lige nu, er det okay, hvis søvnen stadig skifter lidt.
Du skal som udgangspunkt ikke vække hende, med mindre hun om dagen kan sove mere end 4 timer i træk, så må du godt efter 3 ½- 4 timer begynde at rumstere lidt rundt omkring hende, lette lidt på dynen osv. og se om hun ikke stille og roligt kan vågne lidt op. Men hun må altså meget gerne få en lur på 3-4 timer!
Det vil naturligt betyde at hun så sover kortere lure resten af dagen, for sammenlagt har hun sandsynligvis brug for ca 15 timers søvn i døgnet og heraf vil de 10 timer måske ligge om natten - hun kan f.eks. sove fra kl 21 til 07 og så er der 5 timer til dagssøvn, så hvis den ene lur er 3 ½ time, så vil hun måske sove 2 lure af ca 45 minutters varighed, præcist som du beskriver.
I skal være opmærksomme på at hun om aftenen naturligt er fyldt op med indtryk og derfor har svært ved at give slip på dagen og det er helt naturligt at hun bliver overtræt og har svært ved at sove. Det ændrer sig også på sigt :) Igen må du f.eks. gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen eller far kan gå rundt med hende eller lade hende putte på sin brystkasse, - nærhed og tryghed er alfa omega lige nu:)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej :)
Jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om børn og søvn", - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske