Svar: Småproblemer
20. februar 2013
Alder:
7 mdr.
Kære A & C
Tak for jeres brev og dejligt at høre at I kunne bruge mit tidligere svar. Og en "step by step" løsning er ofte en rigtig god idé, med små skridt når man ofte langt:)
Det lyder som om at det går stille og roligt den rigtige vej hos jer. Min umiddelbare tanke er, at det vil være rigtig fint fortsat at amme hende 4 gange i døgnet - og måske har du mere mælk end du tror .. Hvis hun dier hos dig og virker interesseret, så er der normalt mælk at komme efter, også selvom du ikke føler nogen form for brystspænding.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at noget af den medicin du får for epilepsi kan påvirke din mælkedannelse og også gå via mælken til jeres datter. Det afhænger af hvad du får, om det har nogen betydning. Nogle typer af medicin har ikke betydning andre typer vil kunne påvirke jeres datters suttelyst, så amningen ikke rigtigt kan fungere - men da du følges tæt på Rigshospitalet, så lyder det som om at der er helt styr på den del. Jeg ved dog at de på Rigshospitalet har ammevejledere ansat, så ved næste kontrol, kunne du måske aftale at tale med en sådan og her få en vurdering af amningen og din mælkedannelse .. bare en tanke:)
Alternativet er naturligvis en flaske og modermælkserstatning. I kan her prøve med forskellige typer af erstatning. De smager alle sammen forskellig og måske er det smagen hun ikke bryder sig om. Nogle gange kan man, som I også har forsøgt, prøve med f.eks. lidt vælling, som smager lidt af grød, men tæller med i mælkeindtaget. I kan også nogle gange prøve med rent vand eller måske med lidt kogt sukkervand (blandingsforhold 1 tsk sukker i 100 ml vand). Simpelthen for at lære hende at det at drikke af en flaske er okay og kan smage godt ....
Det kan dog også være sutteteknikken, som kan være meget forskellig mellem bryst og flaske. Nogle familier har held ved at prøve med en elastisk flaskesut. Den er i silikone og laves blandt andet af Pigeon. Andre familier har held med at prøve en anatomisk flad sut med ventil i naturgummi. Det laver blandt andet NUK. Hvis hun bruger en almindelig sut, så kan I også prøve at finde en flaskesut der ligner den i formen, så hun ikke bliver så sutteforvirret ...
Det kan være en god idé at rense hendes næse før hun skal spise. Det er meget svært at die på bryst eller sutte på flaske, hvis hun er forkølet og hun vil let blive irriteret og afvise begge dele. I kan købe små saltvandsampuller på apoteket og dryppe 1 ml i hvert næsebor, så snot og slim løsner sig. Herefter kan I med en næsesuger suge snottet ud. En næsesuger er en lille ballon med en spids. Klem ballon sammen, sæt spidsen op til hendes næse, slip ballonen og den suger. Rens den godt bagefter og vask hænder :)
Det er dejligt at hun er glad for mad der smager og I skal endelig blive ved med at give hende lidt af jeres mad, så hun får mere og mere smag og stille og roligt også mere og mere bid :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej og jeg glæder mig til at følge jer:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske