Svar: Søvnuro både nat og dag
20. februar 2013
Alder:
6 mdr.
Kære trætte og frustrerede mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at flere ting kan spille ind hos jer og du har helt ret i at rytmen for dagen er vigtig og at han nu, hvor han er 6 måneder gammel skal have mere skemad i løbet af dagen.
For at få ham i gang med dette vil jeg anbefale at du starter hvert måltid med lidt mad i hånden, som han selv kan sidde med. Han skal sættes i sin høje stol, og du skal sidde foran ham og så skal du give ham skemad. Det at starte med lidt mad i hånden at sutte på, vil give ham fornemmelsen af at nu er det spisetid. Det vil også stimulere ham mundmotorisk og vil samtidig sætte gang i hans enzymer i maven, spyttet osv. og på den måde vænne ham til at nu skal han spise og føle behov herfor.
Det er vigtigt at du ikke presser ham unødigt, men stadig får lidt mad i ham og han skal have både grød og mos. Det vil være rigtig fint, hvis han bare spiser ½ dl af gangen og drikker vand af kop til - og du må give ham både hjemmelavet og færdiglavet babymad, lige nu er det vigtigste at få ham igang med maden, så prøv at variere mellem de forskellige typer grød og mos, så han får variation og på den måde også stimuleres og få lyst til at spise.
Det vil være godt at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner af en lur og så ammes inden han skal sove næste lur. Og mit forslag til en dagsplan, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre - vågner som nu ca kl 6.30-7, hvor dagen begynder og du skal ikke amme ham her.
Morgen 7.30: Tilbydes frugt i hånden at sutte på og du følger efter med ½ dl. grød, vand af kop. Varier mellem hjemmelavet grød og købt grød.
Formiddag 8.45: Tilbydes frisk frugt i hånden og du giver ham lidt ren frugtmos på en ske (og hans jerntilskud), vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur. Lige nu lyder det som om at du nok putter ham lidt for tidligt, så prøv at skubbe formiddagslur ca ½ time, så klokken bliver ca 9. Måske sover han kun 45-60 minutter her og det er helt okay.
Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos, som han er glad for. Han må her gerne spise ca ¾-1 dl. vand af kop. Stille og roligt skal han igang med kød og fisk i sin grøntsagsmos nu hvor han er 6 måneder. Igen kan du variere mellem hjemmelavet og købt mos.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12 og du kan her trille ham en god lang tur i barnevognen for på den måde at holde ham sovende. Han må her meget gerne sove et par timer, hvis han kan.
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes
Sover dagens 3 lur - da han lyder til at have tendens til at sove tidligt dagen igennem, så vil han sandsynligvis stadig have brug for 3 lure og det må han gerne få, måske varer den 20-30 minutter og det er okay.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20. tidspunktet variere efter hvor sent dagens 3 lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og herefter skal I stille og roligt arbejde på at han sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Når han vågner og søger dig om natten, så er det vigtigt at du her prøver at hjælpe ham med stillingskift, en beroligende hånd, beroligende ord, dynen på igen osv. så han lulles videre i søvnen - meget gerne ude at komme op og uden at få bryst eller sut i munden. Hvis han har brug for at komme op, så skal du naturligvis tage ham op, trøste ham og derefter prøver at få ham videre i søvnen igen.
Han har en alder, hvor der sker rigtig meget med ham og hvor han derfor sover uroligt om natten. Han drømmer rigtig meget og han bruger også sig selv motorisk og får således lagt sig i stillinger som han ikke mestrer at komme væk fra. Ligesom han kan ligge og virrer med hovedet, klynke, små græde osv. Det er vigtigt at du her ikke lærer ham at han behøver sutten eller brystet for at sove videre, for det kan være en vane, som er svær at få ændret på ... Har han brug for brystet midt nat, så prøv derfor at give det kortvarigt, så han ikke fylder sig med mælk, men hjælpes videre i søvnen med den trøst brystet giver ham.
Jeg håber at ovenstående plan og rytme vil hjælpe jer videre. Det vil højst sandsynligt give bedre nætter, hvis I får dagens rytme til at fungere lidt bedre end den gør lige nu og jeg håber at min dagsplan giver lidt idé om hvordan :)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske