Svar: Holde i hånd for at sove
18. februar 2013
Alder:
12 mdr.
Kære B.
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen :)
Min umiddelbare tanke er, at det vil være rigtig godt at trappe behovet for jeres hænder ned og at det ikke er urealistisk med den alder jeres datter har.
Det er en rigtig god idé at bruge et krammedyr, som I forsøger at introducere nu. Børn er netop ofte mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage et sådan til sig og blive bevidst om at bruge det og det betyder at jeres datter netop nu og de næste måneder frem, har en chance for at lære det.
Fordelen ved et krammedyr er, at hun selv styrer behovet. Hun kan putte sig med den, nulre næsen, kramme den, slippe den osv. som hun føler behov for og den kan følge hende uanset om hun er hjemme, i dagpleje eller andre steder. Den er derfor på sigt en rigtig god substitut for jer.
I skal bruge den i løbet af dagen, hver gang hun puttes, når hun trøstes, bliver ked af det osv. Det er vigtigt at få krammedyret med i disse situationer, så hun på den måde bliver mere og mere bevidst om at den skal være der og at den er rar at have.
Derudover vil jeg anbefale jer at læse en godnathistorie. Når hun ligger i sin seng og er puttet der, så skal I sætte jer ved siden af hende og læse lidt. I må gerne holde lidt i hånd, men hver gang I skal skifte side, eller vise hende billeder, så skal hun slippe jeres hånd. Det er således en årsag til at hun slipper, som ikke handler om at I ikke vil holde i hånd, men som handler om at I skal bruge jeres hånd til noget praktisk - at skifte siden i bogen og læse videre. Stille og roligt kan I forlænge tiden mellem at hun slipper hånden og til hun får den igen, så hun på den måde vænnes til at undvære hånden og altså gradvist lærer at hun kan ligge i sin seng uden at holde i hånd. Og igen har hun så naturligvis sin puttebamse.
Hun bør stadig få to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Hvis hun er svær at få til at sove til middag, så skal hun måske puttes ½ time senere. Det vil også have den fordel at hendes middagslur kommer til at ligge senere, så hun ikke står op allerede kl 14 og så er nødt til at sove en lur ekstra om eftermiddagen. Netop det at hun har behov for den ekstra eftermiddagslur viser at hun stadig har brug for at sove to lure dagligt og her er det en rigtig god idé at holde fast i at der er tale om en formiddagslur og en middagslur og ikke en middagslur og en eftermiddagslur. Den søvn der ligger om eftermiddagen vil, med den alder jeres datter har, kunne påvirke nattesøvnen negativt.
Når jeres datter skal puttes om dagen, så skal hun naturligvis have sit krammedyr. Derudover tænker jeg at det måske vil hjælpe hvis hun får lov til at sidde lidt op og kikke på verden og hvad der sker. Hun må gerne sidde og kikke på dagplejer, der laver noget med de ældre børn og så kan hun lægge sig ned, når hun er træt og parat. Det kan nogle gange være en god idé at give hende lidt frugtbåde, en rosinbolle eller andet, som hun kan sidde og pille i - det kan nogle gange virke næsten meditativt for børn at sidde og pille rosiner ud af en bolle og det kan gøre hende træt og mere parat til at sove. Dagplejer kan på den måde gå lidt til og fra og behøver således ikke stå ved jeres datter hele tiden, men det vil være godt, hvis de kan se hinanden :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske