Svar: Urolig søvn om natten og kun en enkelt lang lur om dagen
15. februar 2013
Alder:
3 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Jeres dreng har en alder, hvor der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med ham og det er ikke usædvanligt at han netop i 3-4 måneders alderen begynder at ændre søvnvaner. Samtidig har det hos jer også være sygdom inde over og det kan naturligvis også spille ind.
Rent fysiologisk så begynder hans søvn nu at indeholde flere stadier - det vil sige at søvnen så småt begynder at ligne den søvn vi voksne har. Vi falder i søvn, vi sover let, sover lidt dybere, og sover dyb søvn og derimellem har vi også drømmesøvn, det der også kaldes REM søvn. Og netop nu, hvor jeres dreng er 3-4 måneder gammel, så bliver hans søvn lidt mere stadieinddelt.
Skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn kan godt komme med 20 eller 45 minutters intervaller og derfor vil man ofte opleve at børn i denne alder kan finde på at vågne op, netop her, fordi de skifter søvnstadie. De har egentlig brug for at sove, men har svært ved at komme videre i søvnen og vågner derfor op.
Samtidig er jeres dreng også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter dig, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når I sidder og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder ham om livet og han står på jeres skød.
Netop denne udvikling, alt det han går igennem lige nu, alt det han oplever, de ekstra stimuli osv. skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen. Og en del af den natteuro I oplever er således naturlig for alderen.
Uroen gør ofte også at man kommer ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser og slatsover lidt hele dagen. Du nævner at han er begyndt at die mere yderligt og du nævner også at han om natten ofte virker mere søgende og nogle gange lyder det som om at han har brug for sin sut ekstra meget ...
I skal være opmærksomme på at han godt kan have brug for mere mælk i løbet af dagen nu. At han skal have ekstra mælk, f.eks. lægges til brystet to gange mellem hver lur, så han ammes både, når han kommer op fra en lur og også inden han puttes igen. Det er generelt en god idé at lade mælk indgå som en fast del af hans putteritual.
Det er også vigtigt stadig at amme ham om natten, da natamning kan være med til at sætte mælkeproduktionen lidt op og netop i 3 måneders alderen er mange børn så store at de har brug for mere mælk. Man siger at de har et appetitspring :)
Det er rigtigt, at en rytme med tre lure om dagen er en god idé. Lige nu må han gerne selv regulere det, så han sover længst om formiddagen, det lyder som om at han har brug for dette. Og det er helt okay. Det ændrer sig hen af vejen.
Gennemsnitligt vil de fleste børn i denne alder have brug for ca. 15 timers søvn i døgnet og det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten. Nogle børn sover naturligvis lidt kortere om dagen og sover så en lidt længere nattesøvn. Hvis jeres dreng f.eks. sover 3.5 time om formiddagen og 2 lure af 45 minutter og trives med dette, så kan det altså være helt fint, - det giver jo de ca. 5 timers søvn i løbet af dagen. Hvis han så samtidig sover ca 10 timer om natten. Tidligere har han sovet 11 timer om natten fra 21-08 men måske vil han naturligt sove lidt mindre nu ...
Hans søvn ændrer sig hele tiden og tiden vil naturligt også arbejde for jer og ja det er helt rigtigt at i takt med at han bliver gammel nok og parat til skemad, så vil det også påvirke hans dagsrytme og dermed også hans søvn om natten.
Jeg håber at mine tanker giver lidt idé om, hvad der mon sker hos jer lige nu og hvad I kan forvente :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske