Brev:
Urolig søvn om natten og kun en enkelt lang lur om dagen
15. februar 2013
Alder:
3 mdr.
Urolig søvn om natten og kun en enkelt lang lur om dagen
Hej Helen
Jeg har et par spørgsmål vedr. min dreng på 3½ måneder.
Han har i de sidste tre uger sovet meget uroligt om natten. Han rumsterer rundt, sparker med benene og kører hænderne rundt i ansigtet og vågner smågrædende. Han er tillige begyndt at kradse sig i ansigtet og øjnene, mens han (halv)sover, hvorfor vi har givet ham bomuldsstrømper på hænderne for at undgå kradsemærker. Det hindrer ham dog ikke fra - som sagt - at køre hænderne rundt i ansigtet, hvilket vækker ham – også fordi han af den grund mister sutten.
Indtil for ca. tre uger siden foregik natten sådan, at han to-tre gange om natten blev ammet, blev bøvset af og herfter vugget i sin dyne, indtil han faldt til ro, hvorefter han blev lagt over og sove. Nu klynker han, når han bliver løftet op for at bøvse og bagefter ligger han og vrider sig og sparker, både når jeg sidder med ham i dynen, går rundt med ham eller lægger ham fra mig. Enkelte gange er han faldet til ro i dynen i armene, men inden for kort tid, efter jeg har lagt ham fra mig, begynder han at vride sig og køre rundt med hænderne osv. som beskrevet ovenfor. Det kan tage flere timer at få ham til at sove roligt, og dette er oftest kun i en kortere periode.
Jeg tænker, at det kan være mavekneb, hvorfor jeg – ud over at bøvse ham af – har masseret hans mave og cyklet med benene, og han har fået mælkesyrebakterier og Mylicon-dråber. Og så gør jeg mig umage med at sikre, at han tager ordentligt fat, når han ammer. Han er nemlig også blevet slem til ville ”trække sig bagud”, så han kun sutter yderst på brystvorten. Men ingen mirakelkure der. Hans afføringsmønster har desuden ændret sig inden for de sidste uger, og han laver kun i bleen en enkelt gang om dagen eller med to dages mellemrum, hvilket jeg kan forstå er normalt for alderen. Det skal dog siges, at han i sidste uge havde to nætter, hvor han sov helt roligt og kun vågnede for at spise to gange mellem kl. ca. 21-8, og han var nem at lægge til at sove videre efter amningerne. De dage lavede han i bleen flere gange om dagen.
Det skal også nævnes, at omkring det tidspunkt for tre uger siden, hvor den dårlige periode begyndte, havde han fået hoste og forkølelse med feber til følge, som kom og fik over et par dage. Kort herefter blev han vaccineret, hvor han på ny fik feber et par dage. Hosten og forkølelsen er stort set ovre nu. Han er endvidere voldsomt plaget af arp på panden og kinderne, men det burde ikke klø og genere ham, eller hvordan? (Det er ifølge lægen ikke eksem, men arp).
Kan uroen om natten med kradsen i ansigtet mv. ganske enkelt skyldes en forandring og uro i hans tarme, som går over af sig selv? Eller kan hans hoste og feber mv. have haft indflydelse på hans søvn? Er der noget, vi kan gøre for at give ham ro til at sove? Eller skal vi bare se tiden an?
Jeg har endvidere et spørgsmål omkring hans lure i løbet af dagen.
Han sover kun en enkelt lang lur i løbet af dagen, og det foregår udenfor i barnevognen (ca. 3-3½ timer). Herudover bliver det kun til to små lure på 20-45 min. indenfor. Han kan ikke lokkes til at sove ude i barnevognen mere end den ene gang. Hans lange lur ligger om formiddagen ca. 1½ time, efter han er stået op. Han sover (eller sov indtil for tre uger siden) fra kl. ca. 21-8 afbrudt af to-tre amninger. Det virker ikke, som om han får nok søvn, da han bliver noget gnaven hen ad aftenen.
Jeg forsøger nu at rykke hans lange lur, så den ligger ved middagstid i stedet for om formiddagen ved at lægge ham til at sove indenfor om formiddagen (der sover han ca. 30 min) og herefter lægge ham ud i barnevognen, hvor han tager den lange lur. Herefter får han en sen eftermiddagslur indenfor, som dog kun varer i ca. 15 min. Synes dog ikke helt, at jeg kan mærke forskel på hans humør om aftenen endnu.
Er det hensigtsmæssigt ”at trække tiden”, så den lange lur ligger ved middagstid i stedet for om formiddagen? Og vil de andre lure egentlig typisk begynde at vare længere, når han begynder at spise grød, og der bliver indarbejdet en rytme omkring det?
Mange hilsner
En træt mor (og far)