Svar: Søvnvaner om natten
15. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Du skriver at din dreng slatspiser og slatsover om natten - og det kan godt være tegn på at han har brug for mere mælk. Hvis han ammede ville han ofte vise dette mønster, fordi han så bliver lagt mere til og mælkeproduktionen øges - og selvom han får flaske, så kan han godt vise sit behov for mere mælk ved at melde sig hyppigere.
I den plan du har sent, har du nævnt to flasker i løbet af dagen - en flaske før formiddagslur og en flaske før middagslur. Jeg går ud fra at han får mange flere flasker end du nævner - det vil ofte være passende med ca 6 flasker i døgnet, med den alder han har.
I må godt prøve at give ham 3 skemåltider dagligt, stadig kun lidt af gangen, så det ikke erstatter mælken. En plan, lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 11.30: Tilbydes grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13.30-14 som nu
Sen eftermiddag 17: Flaske
Powernapper - dagens 3. lur
Aften 18.30: Grøntagsmos, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Flaske og puttes til natten 20.30-21 - da hans 3. lur ofte ligger omkring kl 18, vil han sandsynligvis først være parat til putning her.
Sen aften 24: Flaske
Midt nat: Evt. flaske x 1.
Den vågen periode han lige nu har midt nat kl 04 kan godt skyldes at han sover 3 lure dagligt. Og jeg tænker at I sandsynligvis vil opleve at han stille og roligt måske kan springe sin 3. lur over. I takt med at han begynder at kunne holde sig vågen fra han vågner af sin middagslur og indtil han så puttes om aftenen (puttetidspunktet rykker sig frem), vil han sandsynligvis ændre søvnmønster om natten. På den måde arbejder tiden således for jer her.
I skal naturligvis også sikre jer at han ikke vågner fordi han har ondt. Når børn vågner gentagende gang i løbet af natten, så kan det skyldes øreproblemer eller måske at han har en urinvejsinfektion (blærebetændelse). Det kan derfor være en god idé at få lægen til at tjekke ham igennem, så I sikrer at han ikke vågner fordi han er syg. Netop det at han søger og sutter når han vågner kan godt være tegn på smerte, fordi det virker beroligende at sutte.
Han kan naturligvis også vågne fordi han lige nu drømmer meget og derfor sover uroligt. Her skal I prøve at vurdere om han klynker i søvne på grund af drømme og derfor skal lulles videre i søvnen eller om han er så ked af det, at han skal tages op og vugges.
Nogle gange kan det være en idé at koble tremmesengen sammen med forældresengen. På den måde kan han ligge i egen seng og lære at sove der og I kan samtidig ligge i jeres seng og lige lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke jer, jeres varme og jeres ro, når han har sine små opvågninger i løbet af natten. Nogle gange er det netop det at kunne mærke jer, som er nødvendigt, ikke nødvendigvis at komme op.
Når I giver jeres dreng flaske at sove på, så er det vigtigt at I forsøger at fjerne flasken inden han sover helt, så han ikke får flaske, sover dybt og derefter flyttes i sin seng. Det er vigtigt at han lige når at registrere, hvor han ligger og ikke er afhængig af flasken i munden for at sove.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske