Svar: Sover ikke om natten
14. februar 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Det er en forudsætning for at kunne undvære brystet midt nat, at han får mad og mælk nok hele dagen igennem. Derfor vil jeg sende jer en plan, som den kan se ud når man er 7 måneder gammel:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes derefter til formiddagslur (uden amning)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang en formiddagslur han tager, I skriver at han ofte sover en lang lur på 2 timer og jeg tænker at middagsluren måske nok først ligger kl 13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop og frisk frugt i hånden.
Må gerne ammes eftermiddag en overgang, det er bedre at han ammes her end midt nat:)
Powernappen springes ofte over.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan f.eks. være forskellige risretter som boller i karry, rødspætte med ris og mild karrysovs eller lignende. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Kommer i bad som nu og gøres klar til natten. Badet bør ligge 1-1.5 time før putning, for at have effekt.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20 (hvis han har sovet powernap om eftermiddagen vil puttetidspunktet ofte være senere)
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig hvor han ammes igen.
At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden mælk, det vil sige fra ca 23.30 til 05 - det er vigtigt at være realstiske omkring dette :)
Udover at hans rytme om dagen skal fungerer og han skal spise og drikke nok dagen igennem, så er det også vigtigt at han nu lærer at sove uden at falde i søvn med brystet. I første omgang så lærer han det om dagen og skal nu lære at blive puttet til formiddagslur uden at blive ammet først. Og stille og roligt skal I, når I putter ham, få ham til at sove, uden at han falder i søvn med brystet (eller flaske) i munden og uden at han er i jeres favn.
Det handler om søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne f.eks. at læse lidt i en bog, før vi lægger os til at sove og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres dreng er afhængig af at være i favn, af at få bryst eller flaske eller er afhængig af at blive vugget, når han skal sove, så vil han naturligt falde fint i søvn med disse trygge rutiner - men han vil sove kortvarigt og vågne op og søge jer igen og igen indtil han atter tager op, vugges, får bryst igen osv.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter påpuden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Det betyder at vi registrerer med vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Derfor er det vigtigt at jeres dreng når at registrere at han puttes i sin seng, hvis det er der I ønsker han skal sove - og at han ikke længere har bryst, flaske i munden og heller ikke længere falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes.
Det betyder ikke at han skal være vågen når han bliver puttet. Han skal være døsig, det vil sige næsten sove helt, men ikke så dybt, at han ikke lægger mærke til at brystet eller flasken fjernes. Han skal være træt nok til at I med jeres hænder, nærhed, beroligende ord osv. kan lulle ham i søvn.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad I kan forvente af jeres dreng lige nu og også lidt idé om, hvordan I kan komme lidt videre:)
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn":)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske