Brev:
Sover ikke om natten
14. februar 2013
Alder:
7 mdr.
Sover ikke om natten
Hej Helen
Vi har for 7 mdr siden fået en dejlig dreng, der kom præcis til tiden og uden de store problemer. Han er en glad og smilende dreng - dog har han haft problemer med afføringen som nu fungere mere optimalt efter han får 20 ml lactulose dagligt.
Problemet er at vores dreng ikke kan sove om natten, og efter 7 mdr uden søvn så er vi begge villige til at gøre hvad som helst for at løse problemet. Han sover fint om dagen, hvor han ca sover 2 gange 2 timer dagligt plus en mindre lur på 30 min. Når vi kommer til aftenen, så bliver han utrolig urolig og kan ikke finde ro i kroppen til at ville sove. Når han endelig sover ca kl 20.00 så vågner han næsten hver time gennem hele natten. Enkelte tidspunkter sover han længere.
Vi har nu det sidste stykke tid forsøgt at fjerne amningen om natten, og samtidigt lade hans far være sammen med ham, da han havde tendens til at falde i søvn med en bryst i munden, men nu er vi nede på to gange om natten, men intet er ændret. Han vågner stadig mellem 6 og 9 gange om natten. Derudover har vi prøvet at lave et putte ritual, hvor han efter aftensmaden hygger lidt med os, og derefter kommer i bad og slutter af med enten bryst eller en flaske mme. Derefter sidder vi lidt med ham og så ind på værelset. Han falder nemt i søvn i vores arme, men når vi lægger ham bliver han tit frustreret og græder hysterisk.
Har du et forslag til hvad vi kan gøre? Vi prøver videre frem at skære ned på amningen, så han til sidst ikke får mad om natten, som vores sundhedsplejerske har anbefalet, men vi ved ikke om det er den rette vej eller om du har bedre forslag. Kan det skyldes at han ikke er mæt nok eller fordi han savner os når han ligger alene i sengen til trods for at hans far sover på hans værelse for tiden.
Vi glæder os til at du måske kan hjælpe os.
Hilsen