Svar: Hvor meget mælk
14. februar 2013
Alder:
17 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev - det lyder hyggeligt med en lille pige, der ligger og synger "Bager Bro" inde fra sit værelse :)
Jeres datters behov for mælk vil være mellem 350-500 ml dagligt. Hvis hun får mindst 350 ml og alt tæller med, så bliver hendes behov for kalk dækket og hun behøver således ikke nå op på ½ liter mælk dagligt.
Hendes behov for mælk/kalk vil ofte blive stillet hvis hun får en kop mælk sammen med sin morgenmad og en kop mælk om aftenen. I stedet for aftenflaske kan I en overgang tilbyde hende godnatgrød og en kop mælk i køkkenet, hvorefter I putter hende i seng.
Derudover kan hun få en portion tykmælk, yoghurt eller lignende i løbet af dagen. Det anbefales at give surmælksprodukter og mælk af letmælkstypen, det vil sige med 1.5% fedtindhold.
Hun må også meget gerne spise ost, få sovs osv. Ligesom der naturligt kan indgå mælk i den grød I f.eks. giver hende morgen og/eller aften inden sengetid.
Derudover bør hendes indtag af væske dækket ved at hun får vand. Hun bør få vand at drikke til alle måltiderne i løbet af dagen og vand bør også tilbydes som tørstslukker imellem måltiderne, f.eks. når hun løber og leger. Hvis I har en kop vand eller en kildevandsflaske eller lignende stående, som hun kan se, så vil hun ofte selv give udtryk for at have brug for lidt at drikke.
Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at hun lærer at drikke vand. En gang imellem til festlige lejligheder kan hun også tilbydes lidt tynd saft eller juice:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske