Svar: Sover for meget om dagen?
13. februar 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Winnie
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter har et godt sovehjerte og som om at hun generelt sover lidt mere end gennemsnittet. Det er naturligvis helt okay, hun må meget gerne sove, det er kun godt for hende.
Når det er sagt, så kan det dog også være en god idé at arbejde på en rytme, hvor hendes nattesøvn måske bliver lidt længere og hendes dagssøvn lidt kortere. Ikke fordi hun ikke kan trives med den rytme hun har, for det kan hun sagtens, men fordi hun naturligt stille og roligt jo skal igang med at lege, udforske verden, udnytte dagen til aktivitet og dermed ikke sove det meste af dagen væk ... og man kan godt prøve at hjælpe hende med en sådan rytme.
I første omgang handler det ofte om at I skal forsøge at gøre hendes nattesøvn lidt længere, fordi hun ofte af sig selv, så vil begynde at sove lidt kortere om dagen. Det kan her være en god idé ikke at putte hende før kl er 20-20.30, hvor hun erfaringsmæssigt er parat til at sove. Dette fordi I på den måde kommer ind i en rytme, hvor hun begynder at forbinde det at komme i seng med at lægge sig til at sove ret hurtigt og ikke som nu, en rutine, hvor hun tror hun skal ligge og lege, snakke og underholde :)
Når hun er i stand til at falde i søvn inden for forholdsvis kort tid, netop ved at I sidder der, læser lidt, synger en sang eller lignende, så begynder I at rykke puttetidspunktet frem. Så hun i stedet for at blive puttet kl 20.30, bliver puttet kl 20.15, derefter kl 20, så 19.45, så 19.30, som måske vil være et godt puttetidspunkt for hende fremover. Stadig samme ritual som tidligere, så hun falder hurtigt i søvn og putningen ikke trækker ud - og så nattesøvnen på den måde stille og roligt forlænges - hvorved dagssøvn ofte også afkortes.
Dog ikke altid - nogle gange er man nødt til at afkorte søvnen om dagen og således vække hende i dagtimerne - og det der er vigtigt her er at man ikke lige pludselig fjerner en time af hendes dagssøvn, men igen gør det med små skridt, så man afkorter dagssøvnen med 15 minutter af gangen. Og her er det vigtigt at samarbejde med pædagogerne i vuggestuen :) Og det vil også være formiddagsluren der skal afkortes stille og roligt.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske