Svar: Finde den rigtige sengetid
13. februar 2013
Alder:
17 mdr.
Kære Mettemor
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil, når de er omkring halvandet år gamle have brug for at sove ca. 13½ time i døgnet. I fortæller at jeres datter vækkes om morgenen kl 06.30 og at hun sover 3-31/2 time til middag. Ud fra dette bør hendes søvn om natten altså vare ca 10 timer og hendes udregnede puttetidspunkt vil derfor være kl 20-20.30.
I putter ofte jeres datter mellem 18.30-19 og det lyder således naturligt at hun ofte først falder i søvn 1-1 ½ time efter hun er puttet - det passer med hendes udregnede tidspunkt ...
Det er naturligt at hun er rigtig træt om aftenen og har svært ved at finde overskud sidst på dagen. Især lige nu, hvor der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med hende, vil hun naturligt have svært ved at finde både motorisk og mental ro, når hun skal sove. Det hjælper her ofte at give et aftenbad, som I også fortæller at I gør, men I skal være opmærksomme på, at hun bør puttes 1-1 ½ time efter badet hvis det skal have effekt. Hvis hun puttes før, så vil badet ofte have en opkvikkende effekt.
Derudover tænker jeg at hendes flaske skal væk nu og at I i stedet skal tilbyde hende en godnatgrød og en kop mælk. Det vil sige en ny rytme, hvor hun får aftensmad, kommer i bad, får grød og mælk, får børstet tænder og derefter puttes.
Aftensmad kl 17.30-18, herefter bad kl 18.30, så en godnatgrød og så prøve at putte hende kl 19.30-20. Det er tidligere end hendes udregnede behov, men hun vil evt. godt kunne falde i søvn her - I takt med at hun begynder at kunne sove lidt tidligere om aftenen, så vil hendes dagslur ofte naturligt blive lidt kortere og samlet vil hun så stadig sove det hun har behov for.
I skal være opmærksomme på at I bør holde samme rytme i weekenden. Hvis I lader hende sove til hun vågner af sig selv kl 8, så vil hun naturligt ændre rytme resten af dagen og hendes indre ur vil have svært ved at finde sin rytme. Et fast stå op tidspunkt er vigtigt, det er med til at styre rytmen for resten af dagen.
Når I putter jeres datter, så vil det være rigtig fint at sidde hos hende, læse en godnathistorie, tale lidt om dagen og alt det hun har oplevet og på den måde hjælpe hende til at koble fra mentalt. I kan holde hende lidt i hånden og på den måde berolige hende. Hvis hun er parat til at sove, så vil hun ofte kunne falde i søvn netop ved at I er der og i løbet af ca 15 minutter.
Hun må også gerne ligge og tumle lidt rundt i sengen, hun må gerne ligge og hygge sig, pludre osv. Det er helt okay. Det kan dog være en god idé at gå ind til hende, før hun bliver ked af det, for det er vigtigt at hun ikke forbinder det at sove med noget som ikke er rart. Det er vigtigt at hun hele tiden føler at det at skulle sove er hyggeligt og en stund på dagen, som hun kan se frem til :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske