Svar: Brød og mellemmåltider
13. februar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Din datter har brug for ca 3 amninger i døgnet med den alder hun har nu og de ligger ofte hensigtmæssigt inden middagslur, aften og sen aften. I 10 måneders alderen vil 2 amninger ofte være passende og her vil man ofte amme aften og sen aften og mælkeindtag fra bryst om dagen forsvinder således helt. Derfor er det uhensigtsmæssigt, hvis du begynder at amme formiddag og måske eftermiddag i stedet for at give mellemmåltider. Det er vigtigt at mælkeindtaget generelt skæres ned, så der bliver plads til mere varieret mad.
Du kan bage forskellige typer brød og du kan også købe brød. Det gør ikke noget at hun ikke er så vild med rugbrød, hun kan få andre former for fiberholdigt brød. Du kan godt få lysere brødtyper med et højt fiberindhold og stadig uden hele kerner, som hun måske vil synes om.
Alternativet til brød er naturligvis grød - men det bør hun ikke få mere end 2 måltider af dagligt. Ofte morgen og som godnatgrød.
Med den alder hun har, kan hun dog godt få yoghurt, tykmælk, A38 og lignende og du kan her komme rugbrødsdrys på, så hun på den måde også får rugbrød/brød. En lille smule havregryn kan også kommes på.
Som mellemmåltid kan du også tilbyde hende grøntsager - det kan være lidt kogte ærter, majs, gulerod, blomkål, broccoli - du kan købe frosne grøntsager, som du kan varme, det kan være praktisk. Det kan også være frisk grønt som agurk, rød peberfrugt, avokado eller lignende.
Hun kan få kartofler, bulgur, ris, pasta - og gerne variere mellem fuldkorns typer og hvedepasta. Variation er vigtigt. Hvis hun ikke spiser så meget brød til frokost, kan du sikre hende fuldkorn på anden vis og naturligvis suppleret med kød, fisk, grøntsager, æg osv. I mange lande spiser man jo slet ikke rugbrød, det er et meget dansk fænomen.
Med hensyn til at vække hende, så er det rigtigt at børn som udgangspunkt ikke skal vækkes. Når børn sover, så har de brug for at sove og de vågner naturligt, når de ikke har brug for at sove mere.
Der er dog, som med de fleste ting, altid undtagelser og hvis man har et barn, der f.eks. har en døgnrytmeforstyrrelse så barnet måske sover alt for meget om dagen og alt for lidt om natten, så kan det godt være nødvendigt at vække barnet, for at få en anden rytme etableret. Det skal man dog ikke gøre uden at vide, hvordan man gør det :) Hos jer lyder det som om at lillepigen trives med sin rytme og at det ikke giver problemer at hun ofte sover sen middagslur. Så længe hun trives med den rytme og I synes det fungerer godt, så skal du ikke vække hende.
Måske er din datter en ugle, der trives rigtig godt med at være vågen og aktiv om aftenen og sover længere om morgenen - og det må hun naturligvis gerne.
Håber du kan bruge dette videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske