Svar: Sove i egen seng - 11 mdr.
13. februar 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Min holdning er, at man som udgangspunkt ikke skal ændre på noget der fungerer og hos jer lyder det, som om at I alle trives med nuværende rytme og ritualer. Samtidig er jeres dreng nu startet i dagpleje og han har derfor ekstra meget behov for at mærke jer og vide at I er der for ham og derfor behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, når han skal overgive sig til søvnen.
Det er udmærket at forsøge at putte ham i egen seng, og med den alder han har, kan I så småt forsøge med godnathistorie, sang, holde i hånden osv. Så han stadig mærker jer, ved at I er der, men også lærer at falde i søvn i egen seng. Altså stadig nærhed og fysisk kontakt men ud af favn. Det er på den måde godt at fortsætte med at forsøge at putte ham der, hvor I ønsker han skal sove, så han lærer at forbinde sin seng med søvn.
Hvis det ikke går og han kryber op til jer, har brug for jer, så skal han naturligvis have jeres nærhed og trøst. I kan så forsøge at putte ham i egen seng senere - evt. når I selv går i seng. Han behøver ikke sove i jeres seng hele natten, men kan på den måde godt lære at sove i egen seng. Stille og roligt vil han så godt kunne lære også at falde i søvn i egen seng - i hvert fald de fleste aftener.
Nogle gange kan I prøve at tage ham op et par gange og stadig forsøge at putte ham tilbage i egen seng. Altså starte med at sidde lidt med ham, få ro på, derefter putte ham i egen seng, hvis han protesterer og søger jer, så kommer han op, beroliges og puttes så tilbage i egen seng igen. "Op-ned" et par gange indtil han er tryg nok ved at være i sengen ved at I stadig er der og holder hænderne på ham. Nogle gange vil han kunne sove i egen seng på denne måde og vil blive tryg ved det, andre gange vil han blive for ked af det og så skal I naturligvis stoppe og lade ham falde i søvn hos jer - og så som sagt evt. flytte ham i egen seng senere på aftenen.
Nogle gange kan man med fordel give flasken i sengen, fordi den giver ham ro og han hjælpes til at slappe af og overgive sig til søvnen. Samtidig så oplever han ikke det skift der lige nu er mellem favn og seng. Det er her vigtigt at fjerne flasken lige der hvor han smiler til dig, triller om på siden og sover. Så han ikke lærer at flasken skal være i munden, for at han kan sove.
Med den alder han har vil det også være rigtig fint at I begynder at give ham en putteklud, sovebamse eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at bruge en sådan bevidst og det kan netop være godt som substitut for jer. Han kan bruge den, når han er i dagpleje og ikke har jer hos sig. Den kan bruges, når han er ked af det og når han skal sove. Han kan på samme måde bruge den om aftenen og i løbet af natten.
Det vil være rigtig fint at I nu forsøger at trappe ud af den sene aftenflaske, så de aftener, hvor han har brug for den, får han den, men de aftener, hvor han kan undvære, ja så springer I den over. I kan også stille og roligt prøve at skære ned i mængden i flasken, så han får mindre og mindre og til sidst kan undvære.
Det lyder lidt for tidligt helt at springe formiddagsluren over. Lige nu er det fint at han får lov til at powernappe om formiddagen - det er en vigtig lur. De fleste børn vil netop i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og overgangen vil ofte netop ske ved at formiddagsluren bliver kortere og nogle dage måske kan undværes. Så længe han sover 20-30 minutter skal han dog have lov til dette, hvis I fjerner formiddagsluren for tidligt, så risikerer I at han sover om eftermiddagen i stedet for og det vil være uhensigtmæssigt i forhold til nattesøvnen.
Den "aftenpowernap" som du nævner, vil netop ofte opstår, fordi han ikke har sovet om formiddagen og det er sådan at søvn der ligger efter kl 16 ofte vil "æde" af nattesøvnen. Så enten bliver han meget svær at få i seng, han kan få en opvågning midt om natten eller han begynder at vågne meget tidligt om morgenen ...
Et bad om aftenen efter fulgt af en godnatgrød kan også være en god idé i denne alder og det kan hjælpe ham til større fysisk ro og til bedre at kunne slappe af og overgive sig til søvnen.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske