Brev:
Første mad
12. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Første mad
Kære Helen,
Denne gang har jeg et spørgsmål omkring første mad til min yngste søn, J, som nu er fem måneder. Vi har af to omgange prøvet at starte op med skemad. Første gang var han ikke klar, men anden gang (for halvanden uge siden) virkede han ret parat og guffede grøden i sig - de tre første dage. Siden har han ikke rigtigt ville have noget, vender hovedet væk og vil ikke åbne munden for skeen, ikke engang frugt- og sveskemos vil han have. Vi tager derfor en pause (igen). Jeg ved, at vi stadig har okay med tid, inden han rigtigt skal i gang, når han bliver seks mdr.
Vi havde store problemer med at få vores store dreng, S, til at spise, da han var baby, og jeg får helt ondt i maven ved tanken om at skulle igennem det igen med tårer og frustrationer. Jeg vil så gerne gøre det rigtigt og godt med J fra starten.
Jeg har læst lidt om Baby Led Weaning, kender du det? Det går ud på, at baby helt selv kan/skal spise, når han bliver seks mdr., den samme mad som vi spiser, men i en form, så han selv kan. Så ingen grød, mos osv.
Hvad er din holdning til det?
Han vil egentlig gerne spise. Han gumler glad på en bolle, et stykke agurk, en clementinbåd, men det er jo ikke så meget mad, der kommer indenbords på den måde. Jeg kan dog læse i et meget tidligt brev til dig, at det faktisk var det vi gjorde i en periode med storebror, da han (heller) ikke ville spise skemad.
Hvis du siger, bare gå igang!, kan du komme med nogle gode råd i forhold til, hvordan jeg griber det an, hvad han må/kan spise til de forskellige måltider, og hvad jeg gør ift. trappe amning ned?
Og et sidste spørgsmål: jeg har arrangeret en overnatning sammen med min mand uden unger (de skal være hos mormor), når den lille er ni en halv måned. Er det realistisk at forvente at han kan undvære amning i et døgn? Han vil ikke have flaske, hverken med min mælk eller MME (jeg har dog 2 x 120 ml. i fryseren, som jeg har malket ud), jeg har dog ikke for alvor været væk fra ham, hvor flasken var hans eneste alternativ.
På forhånd tak :)
Med venlig hilsen
Mette