Svar: Vågner af lur, når tøjet tages af
12. februar 2013
Alder:
4 mdr.
Kære S
Tak for dit brev :)
Det vil være rigtig godt, hvis du nogle dage kan være hjemme. Din dreng sover jo godt, når I er hjemme og det er godt at holde fast i en rytme, hvor han får mindst en lang lur dagligt.
De dage, hvor du naturligt er nødt til at gå med ham, skal handle, i mødregruppe eller måske bare trænger til at komme lidt ud, ja så må du naturligvis gøre det og så må du prøve at lægge jeres aktiviteter, så han stadig får sovet. Da du er alene, er det naturligvis en ekstra udfordring for dig at få hverdagen til at hænge sammen, du kan jo ikke lige sende far i byen og blive hjemme med den lille ... Og derfor er det som det er - og det sker der ikke noget ved:)
Nogle gange kan det måske lykkes dig at få ham til at sove videre, hvis du ammer ham eller giver ham flaske. Det er helt naturligt at han vågner op, når du begynder at klæde ham af og fjerner hans hue. Her kan man nogle gange med held have bryst eller flaske parat og på den måde få ham videre i søvnen. Andre gange så når han at vågne for meget op og så går tidsplanen lidt i kludder, men det er okay. Det sker der ikke noget ved :)
Det kan også nogle gange hjælpe at fjerne tøjet gradvist, som du også forsøger - hvor du f.eks. prøver at fjerne huen lidt før I er helt hjemme, så han stadig trilles og på den måde holdes sovende. Og når du så kommer hjem, så løftes dynen og lidt efter, så lukker du op for ulddragten eller hvad han nu har behov for. Så det hele ikke sker på en gang ...
Det er rigtig dejligt at du kan mærke at der kommer mere rytme nu og jeg tænker at tiden også arbejder for jer. I takt med at han begynder med lidt skemad, får længere vågne perioder og søvnen naturligt ændrer sig, så vil jeres hverdag også begynde at se lidt anderledes ud og det bliver lettere at komme hjemmefra. Lige nu lyder det du fortæller meget fint og helt normalt for alderen :)
Han tager ikke skade af at den ene lur kun er på 45 minutter, hvis han så sover en længere lur også - det er helt okay :) Sammenlagt vil de fleste børn i din drengs alder have brug for 15 timers søvn i døgnet, ofte fordelt sådan at de sover 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen - fordelt på 3 lure. Nogle børn sover naturligt lidt længere nattesøvn og lidt mindre om dagen og behovet kan også variere lidt fra dag til dag:)
Jeg håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske