Svar: Kan menstruation give mit barn udslæt?
21. juli 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Dorte
Det er lyder meget sandsynligt at din datter får udslæt af at dine hormoner ændrer sig. Hormonerne udskilles jo gennem modermælken og det reagerer mange børn på. Smagen ændrer sig også, hvilket også er årsagen til at hun ikke rigtig vil have mælken på det tidspunkt, hvor du har menstruation.
Der kommer som regel ikke udslæt efter Di-Te-Ki-Pol og Hib vaccinen, men derimod kan der komme rødme, hævelse og ømhed ved instiksstedet og også feber. Reaktionen varer som regel kun et par døgn og er ufarlig.
Hvis hun fortsat har feber, synes jeg du skal få hende tjekket hos lægen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske