Svar: Mundmotorik og spisehastighed
11. februar 2013
Alder:
7 mdr.
Kære spisefrustrerede mor
Tak for dit brev :) Jeg skal prøve at uddybe lidt :)
Det er helt okay at din datter ikke spiser mere end få skefulde af gangen. Det er bedre at hun spiser lidt og tit i stedet for få og store portioner. Hvis hun spiser bare 1/2 dl. grød eller mos og derudover får lidt mad i stykker, så er det helt okay.
Ved siden af sin skemad, så skal hun have mad i hånden og det er en god idé at du starter med at give hende mad, som hun selv kan sidde og gumle på, øve sig på mundmotorisk. Det styrker hende og samtidig bliver hun opmærksom på at det nu er spisetid - det er med til at forberede hende, så hun er mere klar, når du så følger efter med skeen.
Det er vigtigt at du ikke går ind og erstatter et måltid med en flaske mælk. Hun bør få fire flasker i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Hun skal således ikke længere have flaske formiddag og eftermiddag og det skal netop give plads til at hun så kan spise mere rigtig mad. Hvis du tænker "hun har ikke spist så meget, så nu får hun en flaske", så vil denne naturligt mætte hende og gøre at hun så heller ikke spiser så meget til næste måltid.
Der vil ofte ikke gå mere end ca. 1.5 time mellem at hun tilbydes mad, på den måde vil du også kunne finde roen i at hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste.
Du skal være opmærksom på at hun ikke får presset maden op i ganen, så den sidder der og ikke synkes. Det er vigtigt at du giver hende vand at drikke undervejs i måltidet, så hun får hjælp til at skylle maden ned i svælget.
Det lyder også som om at det er for tidligt med brødhapsere, fordi hun ikke tygger dem men presser dem med tungen - derfor tænker jeg at du skal prøve ikke at give hende for meget brød, men i stedet forsøge med skemad og mere rigtig mad, der bliver moset i en konsistens, som hun bedre kan kapere. Bid skabes ved at give hende f.eks. lidt ris i grøntsagsmosen eller ved at ens lille skefuld kød eller fisk i mosen. Det er godt med sovs, fordi det hjælper med til at hun kan arbejde med mosen i munden og samtidig giver det både fedt og smag.
Jeg synes ikke du skal begynde at mundstimulere hende selv med børsteøvelser og lignende. Dette synes jeg bør ske i samarbejde med f.eks. en ergoterapeut, der er uddannet i dette - hvis det er nødvendigt. Lige nu tænker jeg at det vil stimulere hende rigtig godt at sidde med mad i hånden og styre dette selv.
Og ja, du skal prøve ikke at lade dig stresse. Det er vigtigt at du holder fokus på smag og en konsistens, som hun kan kapere. Du skal ikke begynde med mad i stykker, hvis ikke hun er parat :)
Jeg vil ikke anbefale at du giver æble både. De er hårde og knækker let, også selvom du koger dem let inden ... Hårdkogt æg anbefaler jeg fra ca 9 måneder. Prøv i stedet med bløde frugtbåde som appelsin, som hun kan sidde og sutte saften ud af. Du kan også prøve med melon. Prøv også med kogte stykker blomkål eller broccoli eller med en kartoffelbåd fra ovnen eller lav ristede rugbrødsbjælker til hende.
Prøv også gerne med mos fra glas eller frost. Prøv med de typer der anbefales fra 6 måneder - der er lidt bid, men ofte ikke særlig meget og dermed noget hun let kan bearbejde i munden og samtidig få variation, smag og træning :)
I min bog "Helens bog om børn og mad", finder du opskrifter, dagsplan og guides måned for måned igennem de forskellige skridt fra skemad til familiemad :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske