Brev:
Mundmotorik og spisehastighed
11. februar 2013
Alder:
7 mdr.
Mundmotorik og spisehastighed
Hej Helen
Jeg har lige en tilføjelse til mit tidligere spørgsmål:
Til frokost i dag gav jeg min datter havregrød og nu gjorde jeg mig den ulejlighed at tælle og hun fik 8 halve teskefulde. Hvor de 7 var ved at hun overtog skeen med "madsiden" nedad så hun kunne skrabe det af mod tungen og den 8. gang var hvor jeg gav hende "normalt".
Så hun syntes det var interessant men bestemt ikke den store mængde mad.
Bagefter gav jeg hende noget mere af de hjemmebagte boller fra weekenden (blanding af rugmel, boghvedemel og hirseflager). Hun spiste ca. 10 små firkanter med enten smør eller leverpostej. Der kom ikke ret meget ned men som andre gange sluttede hun af med at sidde og hoste og sprutte lidt. Jeg gav hende vand for at en evt. krumme kunne blive skyllet ned og prøvede om jeg kunne se noget i munden på hende. Og så opdagede jeg at hele ganen var belagt med brød! Fingeren ind og ud med klumpen som vist har udgjort størstedelen af den indtagne mængde brød.
Noget kunne tyde på at den bevægelse med at lade tungen skrabe mod ganen mangler/ikke er stærk nok.
Tænkte at det måske gjorde dig bedre i stand til at besvare spørgsmålet. Ved ikke om hun har gjort noget tilsvarende før for plejer ikke at se hende i munden men lyden var som tidligere.
Kan jeg gøre noget for at hjælpe hende med at bruge tungen? Jeg har hørt man kan stimulere med en tandbørste men hvad skal man i så fald gøre? Skal den ramme gummerne eller tungen? Begge dele bliver vel i forvejen stimuleret når hun bider i en ske eller legetøj? Eller skal jeg børste ganen - altså stykket over tungen? Jeg tænker at det måske ikke er så behageligt og hun skulle jo helst heller ikke få traumer over en tandbørste inden vi næsten er startet på at børste tænder. Men jeg vil også gerne hjælpe hende.
Tanken har også strejfet mig om jeg bare skal ignorere hendes alder, ikke lade mig stresse men tænke at det kommer når det kommer og bare fortsætte med at tilbyde hende det hun vil have og være ligeglad med at det bare bliver til 4-8 halve teskefulde og lidt brød og frugt i madnet og så lade hende fortsætte med at blive mæt af flasken efterfølgende og satse på at når der bliver varmere så kommer hun også af med noget af sin(e) forkølelse(r) (synes hun har været meget ramt men hun har selvfølgelig også en storesøster der kan slæbe noget hjem selvom hun tilgengæld stortset er gået fri (7-9-13) - har også øget tryk i det ene øre som jeg skal have tjekket hos lægen når det bliver forår, hun klør nogle gange i øret og både seng og barnevogn sættes så hovedet er hævet men hun virker ikke plaget af det til dagligt). Men allerhelst ville jeg jo gerne at hun kommer i gang med at spise rigtigt.
Mht. brug af munden har jeg også prøvet at give hende små stykker kogt æble og lidt kogt æg men noget af det røg ud af munden og det andet sad hun og hostede af så det virkede ikke som en succes og jeg tænkte at så længe hun er forkølet skal jeg måske holde lidt igen med andet end brød som i en eller anden grad kan opløses når det har været længe nok i munden.
Ja det går mig altså på.
Så glæder mig til dit svar :-)
Med venlig hilsen
Den spise-frustrerede mor